نوشته شده توسط : onlinetabliq

شدبیست‌وهشتمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز سه‌شنبه؛ بیست و هفتم مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

به گزارش تابا؛ دکتر کریم همتی _ رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تلاش‌ها برای واردات واکسن همچنان ادامه دارد گفت: با همراهی و همکاری خوب مسئولین در دستگاه‌های کشور و مدیریت معاون اول رئیس جمهور، طی ۱۰ روز گذشته جمعیت هلال‌احمر ۵ محموله به میزان ۳۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کرد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۸۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

مطالب بیشتر:خدمات مجالس ختم

کریم همتی با بیان اینکه واکسن‌های وارداتی همچنان از نوع سینوفارم است، گفت: واکسن های وارداتی هلال‌احمر از نوع سینوفارم و معمولا با تاریخ انقضای مدت دار است که الان هم محموله‌های اخیر در انبارهای وزارت بهداشت برای واکسینه کردن همه هموطنان دپو شده و تقریبا تا الان به اندازه کل جمعیت ایران، هلال‌احمر واکسن وارد کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان با اعلام اینکه واردات واکسن و واکسینه شدن جامعه، مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش داده است اظهار کرد: خوشبختانه نتیجه اصلی حاصل از واردات واکسن و واکسینه کردن مردم، کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در میان کادر درمان و مردم و همچنین کاهش آمار بیماران بستری در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها بوده است.

مقالات دیگر:قالیشویی پاسداران



:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دکوراسیون شیشه ای آشپزخانه

شیشه بری

تشریفات مجالس

شیشه به راحتی قابل شستشو می باشد و همچنین ضد آب بوده و به همین جهت در دکوراسیون آشپزخانه قابل استفاده است و حتی اگر دچار لکه و کثیفی نیز شود با مواد شوینده به راحتی تمیز خواهد شد؛ شما می توانید طرح و رنگ کابینت و قفسه های خود را با دیگر بخش های آشپزخانه تان هماهنگ کنید و در نهایت یک دکوراسیون جذاب داشته باشید.

 

دکوراسیون شیشه ای آشپزخانه

شیشه جزء مواردی است که در قسمت های متعدد ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد اما یکی از قسمت های مهم در هر ساختمانی آشپزخانه آن می‌باشد که باید به شیوه بسیار جذابی دکوراسیون شود چرا که خانم ها زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنند. استفاده از قفسه های ساخته شده شیشه‌ای و کابینت های شیشه ای به عنوان یکی از محبوب ترین و زیباترین دکورهای آشپزخانه می باشد.

 

شیشه به راحتی قابل شستشو می باشد و همچنین ضد آب بوده و به همین جهت در دکوراسیون آشپزخانه قابل استفاده است و حتی اگر دچار لکه و کثیفی نیز شود با مواد شوینده به راحتی تمیز خواهد شد؛ شما می توانید طرح و رنگ کابینت و قفسه های خود را با دیگر بخش های آشپزخانه تان هماهنگ کنید و در نهایت یک دکوراسیون جذاب داشته باشید.

 

یکی دیگر از بخش هایی که می توان از شیشه استفاده نمود، نرده و پله های شیشه ای می باشد که استفاده از پلکان شیشه ای برای جذاب کردن دکوراسیون منزل به عنوان بهترین انتخاب خواهد بود برای خانه هایی که دو طبقه و دوبلکس هستند نیز یک پیشنهاد ویژه محسوب می گردد. البته استفاده از شیشه سکوریت علاوه بر اینکه موجب ایجاد مقاومت و امنیت در نرده و پله های شیشه ای می شود بلکه زیبایی منحصر به فردی را به نمای دکوراسیون داخلی و بیرونی خواهد داد.

 

 

 

استفاده از شیشه وین وایت در ساختمان

ششه وین وایت در موارد متعددی قابل استفاده می باشد که ساخت میز شیشه ای وین وایت یکی از نمونه های آن می باشد. شیشه وین وایت به دلیل اینکه دارای مقاومت و درخشندگی خاصی می باشد و همچنین استفاده از آن مقرون به صرفه است برای ساخت انواع میز شیشه ای نیز به کار برده می شود و ما می توانیم این میزهای شیشه های پرکاربرد را برای موارد متعددی از جمله میز کنفرانس یا میز شیشه ای مدیریت یا میز منشی استفاده نماییم و ساخت آنها در اشکال مختلف با ابعاد متنوع صورت می‌گیرد و برای مدت زمان زیادی می توان بدون هیچگونه مشکلی از این شیشه استفاده نمود و همچنان شفافیت خود را خواهد داشت.

 

یکی دیگر از مواردی که شیشه وین وایت استفاده می شود برای پنجره ها و درب می باشد که شیشه های وین وایت دوجداره امروزه در بین ساختمان سازان طرفداران زیادی پیدا نموده اند. بصورت کلی شیشه های دو جداره دو پنل شیشه ای دارند که بین فضای خالی آنها با گاز آرگون پر می گردد و در واقع طی این فرایند شیشه دو جداره شامل مزیت های زیادی خواهد شد که میتوان به عایق بودن شیشه و جلوگیری از هدر رفتن گرما در ساختمان و انرژی اشاره نمود.

 

 

 

معمولاً شیشه سکوریت یا شیشه لمینت در شیشه وین وایت دوجداره به کار برده میشود و همچنین در برابر اشعه فرابنفش نیز مقاومت خوبی خواهد داشت. در هر صورت بد نیست که بدانید با تولید شیشه وین وایت در ایران این امکان به وجود آمده تا از ورود شیشه های با کیفیت کم تر از شیشه وین وایت به ایران جلوگیری شود.

 

 

 

چگونه درب پارکینگ را بدون ریموت باز کنیم؟

 

 

امکان چگونگی باز و بسته کردن درب اتوماتیک بدون برق به عنوان یکی از سوالات رایجی می باشد که برای بسیاری از مشتریان به وجود می آید. اما آیا بدون برق و ریموت می توان درب اتوماتیک را باز و بسته کرد؟

 

لازم است که بدانید به منظور باز و بسته کردن درب اتوماتیک بدون برق تجهیزات لازم طراحی شده است تا در شرایط خاص و حساس بتوان این دربها را به راحتی باز و بسته نمود اما به جز عدم وجود برق می توان عدم دسترسی به ریموت را یکی دیگر از مواردی دانست که نیاز به باز و بسته کردن درب وجود دارد که در تمامی این موارد کلید دستی و کلید خلاص کن درب اتوماتیک به کار برده شده و باز و بسته کردن درب را به راحتی امکان پذیر می نماید.

 

تولیدکنندگان درب های اتوماتیک برای اینکه مشکلات این چنینی در خصوص استفاده از درب اتوماتیک حاصل نگردد تدابیری را اندیشده اند. برای درب پارکینگ استفاده از باتری ذخیره و امکان بازکردن درب اتوماتیک با کلید دستی از جمله این راهکارها محسوب می گردد.

 

پس در زمان های که با قطع برق روبرو شدیم یا به ریموت دسترسی نداشتیم می توان از کلید مخصوصی که در زمان نصب برای درب تعبیه شدن و آچار الن، درب را باز و بسته کرد. شیوه ی کار به این صورت است که کلید مخصوص و آچار الن را در قسمت ویژه ی از گیربکس قرار داده و سپس با چرخاندن آن درب را باز یا بسته می نماییم.

 

 

 

شیشه دودبند چیست؟

شیشه دودبند، یکی از انواع شیشه های سکوریت است که برای ساختمان های بلند مرتبه بسیار ضروری است ، با توجه به مقررات ساختمان در قوانین نظام مهندسی در ساختمان های بلند مرتبه باید از این نوع شیشه ها استفاده کنید. در ادامه موارد مصرف این نوع شیشه ها را برای شما معرفی می کنیم.

 

 

 

از موارد مهم در استفاده از شیشه دودبند:

 

دریافت پایان کار ساختمانی

جلوگیری از انتشار گازهای سمی در هنگام آتش سوزی

جداسازی و خصوصی سازی هر طبقه

زیبایی منحصر به فرد به ساختمان

امنیت بیشتر در هنگام سرقت

 

 

شیشه سکوریت چیست و چه مزیتی دارد؟

شیشه سکوریت جزء یکی از شیشه های پر کاربرد می باشد که در موارد متعددی از آن استفاده می شود؛ در واقع شیشه خام طی یک پروسه خاص که بر روی آن انجام می گردد به کوره ی انتقال می‌یابد که دارای درجه حرارت بسیار بالایی می باشد و پس از اینکه به نقطه ذوب رسید هوای سرد به آن دمیده می شود که به صورت ناگهانی بوده و به اصطلاح شوک حرارتی نیز شناخته می‌شود تا به این دلیل این شیشه با افزایش چشمگیر مقاومت روبرو باشد و وقتی که شیشه‌ ای مقاومت بسیار بالایی داشته باشد در برابر ضربه و فشار نیز دچار آسیب نمی گردد به همین جهت شکستن شیشه سکوریت کمتر اتفاق می افتد و حتی اگر شیشه سکوریت شکسته شود موجب آسیب به افراد نخواهد شد.

 

شیشه سکوریت به دلیل مقاومت بالایی که داشته است به راحتی شکسته نخواهد شد ولی وقتی به دلایل مختلف شیشه دچار شکستگی شود به قطعات ریز و صیقلی تبدیل می گردد و همانطور که اشاره نمودیم آسیب جسمی به افراد وارد نخواهد کرد. به صورت کلی شیشه سکوریت را به‌عنوان شیشه نشکن نیز معروف است و به عنوان یکی از کارآمدترین و شناخته شده ترین شیشه ای می باشد که در ساخت و ساز ساختمان ها و در صنایع مختلف از آن استفاده می گردد؛ این شیشه با شیشه های معمولی کاملاً متفاوت است و مقاومت و امنیت بالای آنها به عنوان اصلی ترین مزیت شیشه سکوریت محسوب می‌شود البته شیشه سکوریت در اصل همان شیشه معمولی بوده که مقاومت آن طی یک فرآیند خاص افزایش پیدا می نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در اظهارنظرهای دوگانه، صحبت از برداشتن محدودیت‌ها دارد و در جای دیگر که برای پرستاران درخواست مرخصی تشویقی می‌شود، می‌گوید در آماده‌باش هستیم.

تناقض گویی وزیر بهداشت درباره کرونا/ تجربه وحشتناک پیک پنجم تکرار می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، شتاب گرفتن واکسیناسیون از یک طرف و خستگی مردم از طولانی شدن محدودیت‌ها و پروتکل‌های کرونایی از طرف دیگر، دست به دست هم داده تا ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، تصمیم بگیرند هرچه زودتر نسبت به عادی سازی شرایط جامعه برای مردم، اقدام کنند. این در حالی است که دنیا به این نتیجه رسیده که این ویروس به این زودی‌ها نخواهد رفت و فعلاً با ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:خدمات مجالس ختم تهران

تکرار تجربه وحشتناک پیک پنجم

هنوز برخی از مناطق کشور درگیر پیک پنجم کرونا هستند و آمار ابتلاء و مرگ‌های کرونایی، نگران کننده است. یعنی اینکه ما همچنان گرفتار ترکش‌های پیک پنجم هستیم که طولانی‌ترین پیک کرونایی در کشور بوده است.

پیک پنجم با ویروس دلتا از استان‌های جنوبی آغاز شد و به سرعت سراسر کشور را فرا گرفت. به یکباره بیمارستان‌ها پر شد از بیماران کرونایی و تعداد فوتی‌ها هر روز بالاتر رفت. مردم به شدت ترسیده بودند و این وحشت، به خاطر هجوم ویروس جهش یافته بود.

در پیک پنجم بود که فهمیدیم کرونا دست بردار نیست و فعلاً باید تحملش کنیم. هرچند واکسن زده‌ایم و خوشحالیم که ایمنی داریم، اما یادمان باشد که تا رسیدن به نقطه ایمنی جمعی در کشور، هنوز فاصله زیادی داریم

رسیدن به نقطه ایمنی جمعی تا دو ماه آینده

آن طور که عنوان می‌شود، برای اینکه حداقل ۸۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، یعنی دو دوز واکسن بزنند و دو هفته از آن نیز بگذرد، می‌بایست ۲ ماه صبر کنیم. بنابراین، به صرف تزریق ۷۳ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور، نمی‌توان تصور کرد که ایمنی جمعی حاصل شده است.

تا کنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دوز رسیده است.

وقتی به این آمار و ارقام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هنوز ۲۴ میلیون نفر موفق به دریافت ۲ دوز واکسن شده‌اند و تا رسیدن به مرز حداقل ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که باید ۲ دوز واکسن بزنند، راه زیادی در پیش داریم.

مسعود یونسیان دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت گفت: هدف نخست واکسیناسیون، حفظ جان مردم، هدف دوم، کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها و هدف سوم، ایمنی جمعی است.

طرح این موضوع، یعنی اینکه زمانی می‌توانیم به کاهش آمار کرونا امیدوار باشیم که واکسیناسیون تکمیل شده باشد.

 

سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، عنوان کرده است که تاکنون حدود ۷۲ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده که ۴۸.۵ میلیون نوبت اول و ۲۳ میلیون ۲ دوز واکسن زده‌اند.

وی بر این موضوع تاکید کرد که باید تلاش کنیم ظرف یک تا دو ماه آینده، تزریق دوز دوم به ۴۵ میلیون نفر و دوز اول به ۷۰ میلیون نفر برسد.

اظهارات دوگانه وزیر

از سوی دیگر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در اظهارنظرهای دوگانه، صحبت از برداشتن محدودیت‌ها دارد و در جای دیگر که برای پرستاران درخواست مرخصی تشویقی می‌شود، می‌گوید در آماده‌باش ستیم.

اگر قرار است محدودیت‌ها برداشته شود و دانش آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه حاضر شوند، چرا عنوان می‌شود که باید آماده پیک ششم باشیم.

مبادا ریسک کنیم

برخی از دست‌اندرکاران حوزه سلامت که از نزدیک درگیر بیماری کرونا بوده‌اند، نسبت به خطرات حذف عجولانه محدودیت‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند که نیروهای بهداشت و درمان واقعاً خسته شده‌اند و رمق ایستادن در مقابل پیک ششم را ندارند.

شاید مردم از طولانی شدن محدودیت‌ها و…، خسته شده‌اند. اما نمی‌توان خستگی کادر بهداشت و درمان را نادیده گرفت و به استقبال پیک ششم رفت.

به گفته فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بیماری کووید ۱۹ سویه‌های مختلف دارد و این سویه‌ها موجب می‌شود ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در مورد کرونا فقط می‌توان ۱۵ روز آینده را پیش بینی کرد و پس از آن هر لحظه ممکن است کرونا و شرایط کرونایی دستخوش تغییر شود، گفت: ویروس کرونا به راحتی و به این زودی‌ها زندگی ما را ترک نخواهد کرد و قطعاً مدت‌های طولانی و یا همه عمر با ما زندگی کند.

وی تصریح کرد: اینکه با پیدا شدن واکسن، کرونا از بین خواهد رفت هم قابل تکیه و پیش بینی نیست زیرا هر گونه تغییر ژنتیکی بر روی کرونا ویروس می‌تواند واکسن‌ها را ناکار آمد نماید از سوی دیگر آنچه در خصوص ایمنی جمعی انتظار داریم هم معلوم نیست که امیدبخش باشد به این خاطر باید در مورد این ویروس احتیاط بیشتری به خرج داد.

حالا که روند واکسیناسیون شتاب خوبی گرفته است، به نظر می‌رسد باید اندکی صبوری کنیم و اجازه بدهیم به نقطه ایمنی جمعی برسیم. زیرا، تکرار پیک پنجم برای ما گران تمام خواهد شد.

مطالب دیگر:سالن زیبایی غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

برداشت گلایول برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری

 

گل فروشی پونک

صراط نیوز

برای اولین بار ۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری زیر کشت گل گلایول رفته است.

قالیشویی منطقه 4

 

این استان به دلیل ارتفاع بالا و تفاوت دما بین روز و شب برای کاشت انواع گل مناسب است. گلایول با نام علمی Gladiolus از تیره Iridaceae (تیره زنبق‌ها) است.

در انگلیسی به طور مخفف Glads هم نامیده می‌شوند. گل گلایل نمادی است از به یاد کسی بودن و نام گلایول از کلمه لاتین گلادیوس به معنی شمشیر گرفته شده، زیرا برگ‌های این گل شبیه به شمشیر است.

در گذشته گل گلایول معرف گلادیاتور‌های رم بود. رقمی از گلایل به عنوان گیاه بومی ایران شناخته می‌شود با نام Gladiolus persicus که گلایل وحشی خوانده می‌شود.

علاوه بر گل‌های گلایول که در گل فروشی‌ها استفاده می‌شود برگ‌ها نیز در گل آرایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، بستر خوبی برای پرورش گل گلایول است و در حال حاضر حدود ۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان بروجن برای اولین بار زیر کشت گل گلایول سفید در هوای آزاد رفته که توانسته است علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، بخش اعظمی از نیاز بازار چهارمحال و بختیاری و استان‌های مجاور را تأمین نماید و صادرات به کشور‌های خارجی در حال حاضر و با وجود تحریم‌ها تنها به کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود.

از تاریخ کاشت پیاز، گلدهی ارقام زودرس حدود ۶۰ تا ۷۵ روز و ارقام دیررس ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز طول می‌کشد و عواملی مانند رقم گلایول، اندازه پیاز، شرایط انبارداری، عمق کاشت، تاریخ کاشت و شرایط فصلی در گلدهی گلایول نقش دارند. فصل کاشت این گیاه در استان چهارمحال و بختیاری از اردیبهشت ماه آغاز شده است.



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

نحوه نگهداری و پرورش گیاه پرنده بهشتی

گل فروشی غرب تهران

شفاف

گیاه پرنده بهشتی (Bird of paradise) با نام علمی Strelitzia Reginae از خانواده Strelitziaceae/Musaceae است. گیاه پرنده بهشتی بومی آفریقای جنوبی می باشد. پرنده بهشتی در اکثر مغازه های گل فروشی موجود است، زیرا از گل های آن در دسته گل یا سبد گل فروشی ها استفاده می نمایند. گیاه پرنده بهشتی گیاهی همیشه سبز و دائمی است. برگ های آن سبز رنگ و تخم مرغی شکل است.

 

قالیشویی دردشت

گیاه پرنده بهشتی (Bird of paradise) با نام علمی Strelitzia Reginae از خانوادهStrelitziaceae /Musaceae است. گیاه پرنده بهشتی بومی آفریقای جنوبی می باشد. پرنده بهشتی در اکثر مغازه های گل فروشی موجود است، زیرا از گل های آن در دسته گل یا سبد گل فروشی ها استفاده می نمایند.

 

 

 

مشخصات گیاه پرنده بهشتی

 

نام های دیگر پرنده بهشتی، استرلیتزیا نارنجی، مرغ بهشتی و گل درنا است. گیاه پرنده بهشتی گیاهی همیشه سبز و دائمی است. برگ های آن سبز رنگ و تخم مرغی شکل است. گلدهی این گیاه از زمستان تا اواخر بهار صورت می گیرد. گل های آن وقتی به طور کامل باز شدند مانند یک پرنده در حال پرواز به نظر می رسند. از ویژگی های بارز گیاه پرنده بهشتی، از یک بوته آن 10 شاخه گل تولید می شود.

 

 

 

انواع گیاه پرنده بهشتی

 

این گیاه دارای پنج گونه است و همه آنها حساس به سرما و همیشه سبز هستند.

 

Strelitzia reginae-

 

Strelitzia juncea-

 

Strelitzia alba-

 

Strelitzia Nicolai-

 

Strelitzia caudate-

 

نحوه نگهداری و پرورش گیاه پرنده بهشتی

 

شرایط نگهداری گیاه پرنده بهشتی

 

 

 

شرایط نگهداری گیاه پرنده بهشتی

 

آب: نیاز آبی بالایی دارد و خاک آن باید همیشه کمی مرطوب باشد. در ماه مرداد که دوره استراحت و خواب گیاه است به آبیاری کمتری نیاز دارد. همچنین، در این دوره آب کمتر باعث می شود ریشه های گیاه نسوزد و در دوره رشد گلدهی گیاه به طور منظم صورت گیرد.

 

دما: آستانه دمایی که در طول روز و در طول شب گیاه می تواند تحمل کند به ترتیب 10-13 و 20-22 درجه سانتی گراد است. بهترین درجه حرارت برای رشد گیاه پرنده بهشتی 16-19 درجه سانتی گراد است. از آنجاییکه پرنده بهشتی کمی حساس به دما می باشد در صورت سرد شدن هوا می توانید آن را با پلاستیک بپوشانید.

 

نور: پرنده بهشتی به تابش غیر مستقیم نور خورشید در حد متوسط تا زیاد نیاز دارد و در صورت قرار گرفتن در محیط های سایه و دور از دسترس خورشید وارد دوره گلدهی نخواهد شد و یا گل های تولید شده سریع از بین خواهند رفت. همچنین نیاز نوری گیاه را می توانید از طریق نور های مصنوعی تامین نمایید.

 

خاک و کوددهی: پرنده بهشتی در اغلب خاک ها رشد خوبی دارد. نیاز کودی گیاه در فصل تابستان بیشتر است. هنگام کوددهی می توانید با استفاده از کودهای N-P-K به نسبت 5-1-3 و 3 گرم نیترات پتاسیم در هر لیتر آب، گیاه را تغذیه کنید.

 

تکثیر: از دو روش تقسیم بوته و کاشت بذر برای تکثیر گیاه استفاده می شود که روش تقسیم بوته بهترین روش است.

 

گلدان: هنگام تعویض گلدان پرنده بهشتی از گلدان های عمیق استفاده نمایید تا ریشه ها از فضای کافی در داخل گلدان برخوردار باشند. تعویض گلدان به صورت سالانه در افزایش سرعت رشد گیاه موثر است.

 

 

 

نحوه نگهداری و پرورش گیاه پرنده بهشتی

 

نحوه تکثیر گیاه پرنده بهشتی

 

 

 

بیماری های گیاه پرنده بهشتی

 

گیاه پرنده بهشتی هم ممکن است مانند دیگر گیاهان آپارتمانی در معرض آفت هایی مانند شپشک آرد آلود، شته و مگس سفید قرار بگیرد. برای مقابله با این آفت ها می توان از سموم سیستمیک استفاده نمود. در صورت مساعد نبودن شرایط لازم برای رشد، گیاه دچار بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه و پژمردگی باکتریایی خواهد شد.

 

 

 

از دیگر گیاهان زیبا و مشابه پرنده بهشتی می توان به گل بابا آدم و فیکوس الاستیکا اشاره کرد.



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا ضمن ارائه توضیحاتی درباره شرایط فعلی کرونا در کشور تاکید کرد: در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن کووید۱۹ علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، دکتر مهرناز رسولی نژاد با اشاره به روند تدریجی کاهشی کرونا، گفت: البته در برخی شهرها که همچنان قرمز هستند نگرانی‌هایی وجود دارد اما تعداد این شهرها کاهش یافته است و وضعیت با حدود دو ماه قبل اصلا قابل مقایسه نیست. هرچند همچنان بیماران به ما مراجعه می‌کنند اما شرایط بهتر شده است.

او انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دو بازوی اصلی کنترل کرونا دانست و ادامه داد: باید تقاضا برای تزریق واکسن از سوی مردم پیش از استفاده از ابزارهای حکومتی و منع ارائه خدمات اجتماعی به واکسن نزده‌ها و... افزایش یابد و در عین حال همچنان استفاده از ماسک را جدی گرفت. در عین حال اتخاذ تصمیماتی برای کاهش تجمعات در مجامع و وسایل نقلیه عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقالات بیشتر:براگزاری مراسم ختم

وی افزود: بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها بروز پیک ششم را محتمل دانستند اما احتمالا با توجه به گسترش واکسیناسیون پیک ششم نسبت به پیک پنجم سبک‌تر باشد.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی، تصریح کرد: بیماران اکنون بیشتر با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. تب، بدن درد و آبریزش بینی شدید از علائم فعلی است که این علائم حدود پنج ماه پیش خیلی کمتر بود. همچنان افراد چاق، کسانی که زمینه دیابت دارند، مصرف کنندگان دخانیات و بیماران زمینه‌ای فرم‌های شدیدتر بیماری را تجربه می‌کنند. نمیتوان گفت شرایط بیماران بدتر شده است اما نکته مهم این است که با کاهش مراجعات و بستری‌ها، ارائه خدمت در بیمارستان و رسیدگی به بیماران بهبود یافته است.

او با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، اظهارکرد: به جرات می‌توان گفت حتی کسانی که در فاصله دریافت دُز یک و دو مبتلا می‌شوند و تنها یک دُز واکسن تزریق کردند، با وجود ابتلا به کووید۱۹ شرایط خیلی بهتری نسبت به واکسن نزده‌ها دارند.

این عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا، بیان کرد: در حال حاضر از همه طیف‌ سنی مراجعه داریم. پیش‌تر افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال بیشتر مراجعه می‌کردند اما اکنون جوانان هم زیاد مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری در جامعه زیاد است دسته‌ای از بیماران هم ممکن است در مواجهه با فرد کرونایی بدون آنکه بدانند مبتلا شده باشند اما نوع بدون علامت را تجربه کنند یا در فاصله ابتلا تا پیدایش علائم، واکسن تزریق کنند و پس از آن تازه علائم ابتلای قبلی آنها به کووید۱۹ نمایان شود. این همزمانی بروز علائم ابتلا به کرونا و تزریق واکسن به هیچ عنوان به دلیل واکسن زدن نیست بلکه پیش از تزریق هم ویروس در بدن فرد وجود داشته است. در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان



:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

شب گذشته همزمان با شب شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در کمال تأسف جشن عروسی و رقص و پایکوبی در بسیاری از نقاط شهرستان اسدآباد مشاهده شد که علی رغم تعطیلی تالارها هم در وضعیت نارنجی اسدآباد اما در برخی از این اماکن مراسم عروسی برگزار شد.

به گزارش عصرهمدان؛ دیشب شب غمبار شهادت یازدهمین اخترتابناک امامت، حضرت حجت(ع) که برای غم از دست دادن پدر زانوی غم بغل کرده و عزادار اوست، برخی از مردم شهر #شعیه‌نشینم در اسدآباد در خانه‌هایشان بساط عروسی فرزندانشان را به پا کرده و به رقص و پایکوبی پرداختند.

برخی هم علی رغم تعطیلی_تالارها به دلیل شرایط کرونا، بساط عروسی را در برخی این اماکن نمونه آن ملحمدره برگزار کردند و مسئولان این شهر یا #در_خوابند و یا خود را به خواب زدند، چراکه نه تنها بی‌توجه از کنار مسئله کرونا رد شدند بلکه از موضوع شهادت امام حسن عسکری ع هم عبور کردند.

مقالات بیشتر:باغ تالار

این مسئله به این جا ختم نمی‌شود و علی رغم اینکه در چند جلسه ستاد کرونا موضوع جلوگیری از #کاروان_عروسی مطرح و تاکید بر برخورد #پلیس شد، اما امشب صدای کاروان و آلودگی صدا هم در این شب عزیز در شهر پیچید و خبری نه از پلیس بود و نه از مسئول!

براستی این چه رسمی است که شیعیان اسدآبادی در این شب عزا بساط شادی به پا کردند، البته ناگفته نماند این موضوع در سال گذشته هم در چنین شبی تکرار شد و همچنین مناسبتهای عزای دیگر امامان و اما مسئولان در سکوت و خواب!

وظیفه بـود هم همدردی کنیم و هم عزاداری اما …!

مقالات دیگر:خانه سالمندان غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

فواید خرید و نگهداری گل و گیاه در خانه

گل فروشی آنلاین

شما نیوز

به دلیل احتمال بروز موج پنجم کرونا، ترافیک و گرمای هوا بیرون رفتن از خانه و حضور در مکان هایی مانند گل فروشی ها، بازار گل و گلخانه های شهری کار مناسبی نیست. اما با خرید گل از گل فروشی آنلاین هم در وقت و هزینه صرفه جویی میکنید؛ هم اطلاعات مناسب از کاربرد و نگهداری گیاهان کسب می‌کنید و هم خطر حضور در جاهای شلوغ را کم کرده کرده‌اید.

 

قالیشویی لویزان

فواید خرید و نگهداری گل و گیاه در خانه

فرهنگ استفاده از گل و گیاه در آپارتمان ها در حال گسترش است. یک گلدان ساده می‌تواند حس زندگی و طراوت را به شما منتقل کند و علاوه بر تغییر کوچک دکور خانه شما اثرات معرکه‌ای در روح‌وروان شما دارد. گل نماینده طبیعت در کاشانه انسان است. برای هدیه کردن؛ گل نماد دوستی و مشارکت است. چرا که با هدیه دادن آن زیبایی ها را با یکدیگر تقسیم می کنیم. در هر فضا و با هر متراژ قرار دادن گلدان های تزئینی در پشت پنجره برایتان نشاط آور و جذاب خواهند بود. گل‌وگیاه زیبایی منزل شما را چند برابر کرده و چشم انداز زیبایی را با هزینه های مناسب برای شما به وجود خواهند آورد. هرچند در این روزها، به دلیل احتمال بروز موج پنجم کرونا، ترافیک و گرمای هوا بیرون رفتن از خانه و حضور در مکان هایی مانند گل فروشی ها، بازار گل و گلخانه های شهری کار مناسبی نیست. اما با خرید گل از گل فروشی آنلاین هم در وقت و هزینه صرفه جویی میکنید؛ هم اطلاعات مناسب از کاربرد و نگهداری گیاهان کسب می‌کنید و هم خطر حضور در جاهای شلوغ را کم کرده کرده‌اید.

 

فواید وجود گل و گلدان در خانه

 

برخی از فواید وجود گل و گلدان در خانه عبارتند از:

 

 

 

نگهداری و خرید گلدان در محیط زندگی باعث می شود که از تاثیرات مخرب گازها و سموم مضر کاسته شود.

وجود گلهایی با رنگ های ملایم بنفش، صورتی، سفید در محیط زندگی باعث می شود که احساسات شما به سمت و سوی احساسات آرام برده شود و این یک تاثیر گلدان در محیط زندگی است.

وجود گل هایی با رنگ های گرم و تند مثل رنگ نارنجی، قرمز، زرد احساسات شما را به سمت هیجان و سرزندگی به پیش می برد.

استفاده از گلدان در اتاق نشیمن، اتاق خواب، ورودی منزل ضروری است. قرار دادن گلدان در اتاق خواب و نشیمن می تواند باعث ایجاد آرامش شود. گذاشتن آن در ورودی منزل نیز می تواند به منزله ی خوش آمد گویی به مهمانان باشد.

تصفیه کننده ی هوا به حساب می آید.

به سلامت خانواده کمک می کند.

باعث سریع تر شدن روند بهبودی در بیماران می گردد.

در یادگیری موثر است.

باعث کاهش استرس می گردد و این نیز یک تاثیر گلدان در محیط زندگی است.

گیاهان دی اکسید کربن موجود در هوا را گرفته و به اکسیژن تبدیل می کنند.

باعث ایجاد شادی و افزایش کارایی شده و حالت خوش بینانه و کارایی و خلاقیت را به ما می بخشد.

یکی دیگر از فواید خوب نگهداری گلدان در محیط زندگی این است که علائمی مثل سرماخوردگی، خواب آلودگی، استرس و سردرد کاهش می یابد.

قرار دادن گلدان در محیط زندگی باعث فراموش کردن مشکلات شده و به بهبود سلامت روحی و ذهنی افراد کمک شایانی می کند.

بیماری هایی همچون افسردگی را برطرف کرده و به اشخاص منزوی دلیل موجهی را برای ادامه ی زندگی می بخشد و این نیز یکی دیگر از تاثیرات گلدان در محیط زندگی است.

افرادی که زمان زیادی از خود را برای گیاهان می گذرانند، تمایل به داشتن رابطه ی صمیمی تری با بقیه ی افراد داشته و این حس باعث افزایش غمخواری و شفقت نسبت به دیگران می گردد.

قرار دادن گلدان در محیط زندگی باعث می شود که خستگی و احساس کسالت از خانه برطرف گردد و این نیز یک تاثیر گلدان درمحیط زندگی است.

گذاشتن گلدان گل در گوشه های تیز خانه موجب از بین رفتن انرژی منفی در آن گوشه های تیز می گردد.

نگاه کردن به گل ها باعث برطرف شدن غم و اندوه می گردد

 

طبق تحقیقات انجام گرفته، نگاه انداختن به گل ها باعث احساس شادی و طراوت در انسان شده و غم و اندوه را برطرف می گرداند. تماشا کردن گل ها، حالات روحی را تغییر داده و اتصال عصبی مثبتی را در مغز ایجاد می نماید. دریافت یک گلدان کوچک از گل به سرعت روحیه شما را تغییر می دهد. لبخند زدن ناگهانی به محض دریافت گلدان گل، اولین نشانه این تغییر می باشد.

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

خبرگزاری صدا و سیما:با توجه به افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی در کردستان، نظارت بر مراسم‌های عروسی در تالار‌ها و باغ‌های خصوصی بیشتر می‌شود و با متخلفان برخورد جدی قانونی خواهد شد.

علت افزایش آمار ابتلا به کرونا در کردستان چیست؟به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز گذشته و در یک رکورد جدید و کم سابقه ۵۰۰ نفر در استان به ویروس کرونا مبتلا شدند و این یک رکورد کم سابقه از ابتدای شیوع این بیماری در استان است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی را از علل اصلی افزایش این بیماری اعلام کرد و گفت: در دو روز گذشته ۱۷ نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

مقالات بیشتر:باغ تالار شرق تهران

ابراهیم قادری با اشاره به تعطیلی تالار‌های عروسی و برگزاری مراسم‌های ازدواج در مکان‌های مختلف از افزایش نظارت‌ها خبر داد و گفت: شرط برگزاری مراسم‌ها جمعیت کم و داشتن حداقل یک دُز واکسن افراد است و در غیر این صورت برگزاری مراسم ممنوع است.

رئیس اتحادیه تالار‌های شهر سنندج گفت: در شهر سنندج ۱۸ تالار عروسی مجوز فعالیت دارند، اما با توجه به وضعیت قرمز کرونا هیچ مراسمی در این مکان‌ها برگزار نمی‌شود و گشت‌های شبانه برای برخورد با باغ‌های خصوصی که مراسم‌های عروسی در آن برگزار می‌شود افزایش یافته است.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک



:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

معاون بهزیستی:

۲۷۰ نفر در خانه‌های سالمندان سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شوند

 

بهترین خانه سالمندان

زاهدان- ایرنا- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ۲۰۰ سالمند در مراکز شبانه روزی و ۷۰ سالمند به صورت روزانه در خانه‌های سالمندان استان نگهداری می‌شوند.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان

امین الله هاشمزهی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سه مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در زاهدان و زابل را به عهده دارند که به تازگی یک مرکز دیگر نیز در زاهدان ویژه آقایان با ظرفیت ۳۰ نفر افتتاح شده است.

 

وی گفت: ۲ مرکز نگهداری از سالمندان به صورت روزانه نیز در زاهدان و زابل وجود دارد که از صبح تا ظهر خدمات کار درمانی، گفتار درمانی و مشاوره به افراد سالمند ارائه می دهد.

 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: در مراکز شبانه روزی سالمندانی که خانواده توان مالی مناسبی برای نگهداری این افراد را ندارند یا افراد مجهول الهویه نگهداری و تمامی خدمات به آنان ارائه می شود.

 

وی بیان کرد: به منظور نگهداری از سالمندان باید ماهیانه مبلغی از سوی خانواده و سازمان بهزیستی به مراکز پرداخت شود که در این استان تنها بهزیستی هر ماه مبلغی را به عنوان یارانه پرداخت می کند و متاسفانه از سوی خانواده ها هزینه ای پرداخت نمی شود.

 

هاشمزهی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه کرونا و اینکه سالمندان جزو گروه پرخطر هستند، در بحث نگهداری، درمان و قرنطینه اقدامات خوبی انجام شده اما بالا بودن هزینه ها مشکلی جدی برای مراکز نگهداری از سالمندان است زیرا تنها با یارانه سازمان بهزیستی خدمات دهی امکانپذیر نیست.

 

وی گفت: بحث مشارکت های مردمی در زمینه نگهداری از سالمندان در سیستان و بلوچستان بسیار ضعیف است که باید در این زمینه خانواده ها و خیرین حمایت و مشارکت کنند.

 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: برنامه ها در سازمان بهزیستی خانواده محور است و در تلاشیم مراقبت از سالمندان در منزل انجام شود و بهزیستی تنها هزینه های نگهداری از معلول و سالمند یا حق پرستاری را پرداخت کند.

 

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار سالمند در سیستان و بلوچستان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند. اظهارداشت: در این استان به دلیل فرهنگ غنی، سالمندان یا معلولین بیشتر در خانه و توسط خانواده نگهداری می شوند.

 

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

اینکه یک گیاه، داروئی باشد به این معنی نیست که حتماً در درمان و در ارتباط با خواصی که به آن نسبت می‌دهند مؤثر باشد چرا که میزان مواد مؤثره گیاه به عوامل متعددی نظیر نوع خاک، میزان آب، دما، ارتفاع محل رویش، شرایط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوری

تحریریه زندگی آنلاین : اصطلاح گیاه داروئی به آن دسته از گیاهان اطلاق می‌گردد که دارای خواص درمانی شناخته شده‌ای هستند و حداقل مواد مؤثره برای ایجاد اثر درمانی و داروئی مربوطه را دارا می‌باشند.

 اینکه یک گیاه، داروئی باشد به این معنی نیست که حتماً در درمان و در ارتباط با خواصی که به آن نسبت می‌دهند مؤثر باشد چرا که میزان مواد مؤثره گیاه به عوامل متعددی نظیر نوع خاک، میزان آب، دما، ارتفاع محل رویش، شرایط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوری، خشک کردن، بسته‌بندی و نحوه انبارداری بستگی دارد.

مقالات بیشتر:گل فروشی ستارخان

 بعضاً گیاهانی که به ظاهر داروئی هستند به دلیل کمبود مواد مؤثره قادر به اثرگذاری درمانی نمی‌باشند. کیفیت گیاه داروئی را از ظاهر آن نمی‌توان ارزیابی کرد و فقط پس از تعیین مقدار مواد مؤثره‌ آن در آزمایشگاه و انجام تست‌های میکروبی و قارچی و خرده‌نگاری آن می‌توان به اظهارنظر پرداخت.

بسیاری از گیاهان داروئی موجود در بازار که در عطاری‌ها و سایر مراکز فروش در دسترس می‌باشند از مرغوبیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و بعضاً به دلیل شرایط نامناسب جمع‌آوری و نگهداری دچار آلودگی‌های قارچی و میکروبی می‌باشند که با چشم دیده نمی‌شود. در یک گیاه داروئی مواد مؤثره‌ متعدد با ساختمان‌های ملکولی متفاوتی وجود دارند که گاهی تعداد آنها به بیش از هزار ماده به مقادیر کم و زیاد می‌رسد. این مواد در طول زمان رشد گیاه به مرور به وجود می‌آیند و کم و زیاد می‌شوند و یا تبدیل به مواد دیگر می‌شوند به این ترتیب زمان جمع‌آوری گیاه مهم است. گیاه داروئی باید در زمانی برداشت شود که بیشترین موادِ دارای خاصیت درمانی در آن موجود باشد. پس از آن نحوه‌ جمع‌آوری، خشک کردن، بسته‌بندی، نگهداری و انبارداری نیز در میزان مواد مؤثره و آلودگی میکروبی و قارچی آن مؤثر است.

داروی گیاهی چیست؟

داروی گیاهی داروئی است که با استفاده از مواد مؤثره استحصالی از گیاهان داروئی به اشکال مختلف داروئی نظیر قرص، شربت، قطره، پماد، کپسول و غیره، فرمولاسیون و ساخته می‌شود. یک داروی گیاهی معمولاً حاوی تعداد زیادی ماده‌ مؤثره است و مقدار مواد مؤثره‌ اصلی آن اندازه‌گیری شده است.

 با مصرف و تجویز یک داروی گیاهی توسط پزشک و داروساز وضعیت ورود انواع مواد مؤثره به بدن بیمار تحت کنترل می‌باشد و همین موضوع یک وجه تمایز مهم و رجحان مصرف داروی گیاهی به گیاه داروئی می‌باشد چرا که در مصرف گیاه داروئی میزان مواد مؤثره وارده به بدن نامشخص بوده کنترلی روی آن نیست در حالی‌که با مصرف یک داروی گیاهی استاندارد شده و دارای مجوز از اداره داروی وزارت بهداشت، میزان مواد مؤثره‌ وارده به بدن مشخص می‌باشد و تنظیم دوز درمانی دارو ممکن می‌گردد. به دلیل تنوع و تعدد مواد مؤثره در داروهای گیاهی، اغلب اثرات یک داروی گیاهی متعدد و حتی خیلی اوقات از یک داروی گیاهی می‌توان در بیماری‌های کاملاً متفاوتی استفاده کرد.

 

به‌عنوان مثال بیش از دو هزار سال است که از گیاه بابونه در درمان مشکلات گوارشی و التیام زخم‌ها و التهابات مجرای گوارش و اسپاسم‌های (پیچش‌های) معده و روده استفاده می‌شود. همین گیاه و داروهای ساخته شده از آن در دستگاه تنفسی نیز مؤثر بوده هنگام سرماخوردگی و سرفه در کاهش علائم آزار دهنده آن موثرند. از طرفی در بابونه یک ماده مؤثره بنام آپی‌ژنین وجود دارد که دارای اثرات آرامبخشی می‌باشد و خواب را تنظیم می‌کند. مجموعه‌ این اثرات درمانی به دلیل مواد مؤثره‌ مختلف این گیاه که ساختار ملکولی متفاوتی نیز دارند به دست می‌آید. به دلیل همین تنوع مواد و مقادیر متفاوت آن در یک گیاه دارویی و خواص مختلف درمانی آن همیشه بهتر است از یک داروی گیاهی دوزاژ شده و استاندارد و طبق راهنمای مصرف آن استفاده کنیم. در اصطلاح بین‌المللی به گیاه داروئی «Medicinal herb» یا «Medicinal plant» و به داروی گیاهی «Herbal medicine» گفته می‌شود. بسیاری از داروهای گیاهی به دلیل احتمال کم بروز سمیت و عوارض به صورت بدون نسخه نیز قابل عرضه و فروش در داروخانه‌ها می‌باشند.

بعضاً می‌بینیم که در بروشورها و مقالات از اسامی لاتین برای یک گیاه داروئی استفاده شده است که برای روشن شدن انواع این نام‌ها توضیحاتی را عرض می‌کنم. نام علمی یک گیاه که معمولاً در کتابهای علمی و مقالات تخصصی و بروشورهای داروئی ذکر می‌شود و بعضاً به‌صورت پراکنده در نشریات و کتاب‌‌های غیر تخصصی نیز به آن برمی‌خوریم، یک نام مورد استفاده‌ی عمومی و یکسان در تمام دنیاست و در همه کشورها‌ی دنیا زبان مشترک اطلاق یک گیاه داروئی می‌باشد. نام علمی سه قسمت دارد که قسمت اول با حروف بزرگ انگلیسی شروع می‌شود و نام جنس گیاه است قسمت دوم بطور کامل با حروف کوچک انگلیسی نوشته می‌شود و بیانگر گونه‌ گیاه است و قسمت سوم که با حرف یا حروف بزرگ نوشته می‌شود بطور اختصار نام دانشمند نام گذارنده را بیان می‌کند به‌عنوان مثال گیاه بابونه با نام علمی «ماتریکاریا کامومیلا» به صورت زیر نوشته می‌شود: MatricariachamomillaL. که «Matricaria» بیانگر نام جنس گیاه «chamomilla» نام گونه گیاه و «L.» به اختصار بیانگر لینه دانشمند نام گذارنده آن است.

راه دوم بیان نام یک گیاه در دنیا، استفاده از نام عمومی آن است. نام عمومی در واقع معروف‌ترین نام گیاه است که در کتب و مقالات و یا میان عموم مردم دنیا رایج است. این نام ممکن است شبیه به قسمتی از نام علمی یا متفاوت با آن باشد مثلاً نام عمومی گیاه بابونه «کامومیل» می‌باشد که از نام گونه گیاه گرفته شده است ولی نام عمومی گیاه «Lawsoniainermis»، «Hehna» یا همان حنائی است که همگی می‌شناسیم. راه دیگر نام بردن از یک گیاه، نام متعلق به یک کشور خاص است که به «Region name» معروف است که ممکن است در چند کشور مشابه باشد. چهارم نام محلی یک گیاه است که به آن «Local name» می‌گویند و معمولاً در یک کشور یا یک منطقه خاص استفاده می‌شود. در یک کشور ممکن است برای یک گیاه چندین نام محلی متفاوت وجود داشته باشد. اطلاق نام تجاری و نام مترادف نیز از راه‌های دیگر نام بردناز یک گیاه هستند.

داروهای شیمیائی که ملکول‌ها و مواد مؤثره‌ آن توسط بشر و در آزمایشگاه ساخته می‌شود معمولاً از یک یا تعداد معدودی مواد مؤثره ساخته می‌شود و به اشکال داروئی مختلف نظیر آمپول، کپسول، قرص، پماد، قطره و... وجود دارد. اثرات درمانی و مکانیزم اثر ملکول‌های دارو‌های شیمیائی مشخص می‌باشد و عموماً ‌علاوه بر اثرات درمانی، عوارض جانبی مختلفی نیز از خود بجا می‌گذارند که این اثرات و عوارض بسته به نوع دارو و فیزیولوژی بدن افراد متفاوت می‌باشد.

در داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیائی از مواد مؤثره‌ طبیعیِ استحصالی از گیاه داروئی استفاده می‌شود. به دلیل ساختار طبیعی و سازگاری این مواد با بدن، عوارض کمتری را از خود نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که ملکول‌های موجود در گیاه نیز ساختمان شیمیائی دارند و تفاوت آنها این است که ساخته دست بشر نیستند وگرنه آنها نیز از اتم‌های عناصر ترکیب شده‌اند و با پیوند‌های شیمیائی و بر مبنای قوانین فیزیک و شیمیائی به هم متصل شده‌اند. بنده، نگارنده‌ این مقاله همیشه از مواد مؤثره‌ به کار رفته در داروهای شیمیائی به‌عنوان «ملکول‌های بشر ساخت» و از مواد موثره‌ی به کار رفته در داروهای گیاهی به‌عنوان «ملکول‌‌های خدا ساخت» یاد می‌کنم.

 

 دلائل مختلف ساختاری و ماهیتی برای کمتر بودن عوارض ملکول‌های مواد مؤثره‌ داروهای گیاهی وجود دارد که بحث در این مورد از موضوع این مقاله خارج است. امیدوارم با توضیحات مختصری که عرض کردم تا حدودی به روشن‌تر شدن مفاهیم گیاهان داروئی و داروهای گیاهی کمک شده باشد.

مقالات دیگر:خانه سالمندان فاطمی



:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

رنگرزی، هنری کهن و زیبا در چهارمحال و بختیاری/ رنگ‌هایی که به فرش خانه شما جان می‌بخشند

 

قالیشویی شهرک آزادی

در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریباً یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشی آفریده نمی‌شود....

 

قالیشویی فرجام

در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریباً یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشی آفریده نمی‌شود.

به گزارش بصیرآنلاین، هنر ایران، سراسر پر از ظرافت‌هایی است که بخش اعظم آن در صنعت فرش به ظهور رسیده است. از این میان فرش دستبافت ایران با نقش و نگار‌های رنگارنگ و زیبایش، در جهان زبانزد شده است.

 

اما آن چه فرش را به این جایگاه رسانده دست‌های رنگرزانی است که با رنگ‌های زیبا و اصیل و حساب شده جلوه‌گاه هنر اصیل این مرز و بوم و درحقیقت پایه‌گذاران تمدن ایرانی بوده‌اند، تاجایی‌که می‌توان ادعا کرد صنعت فرش‌بافی هم‌زاد ایران و ایرانی است.

 

بنابراین یکی از علل مرغوبیت و معروفیت قالی ایران، زیبایی و دوام رنگ‌های آن است که با رنگرزی طبیعی سنتی حاصل شده است، رنگ‌هایی که حاصل دست‌های مردان هنرمندی است که سال‌ها هنر خود را در رنگ‌آمیزی الیاف و خامه‌های فرش صرف کرده‌اند.

 

رنگ رنگرزی فرش را به طور قطع می‌توان یکی از مهمترین گزینه‌هایی معرفی کرد که قادر است زیبایی و جلوه خاصی به فرش‌های دستباف ببخشد.

 

اصول تقسیم بندی انواع رنگ‌ها در رنگرزی بسیار متفاوت است، از خواص و ساختمان اصلی رنگ‌ها گرفته تا نوع مصرف آن‌ها برای محصولات مختلف از پارچه، لباس، نخ و چرم گرفته تا خامه‌های استفاده شده در بافت قالی.

 

در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریباً یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشی آفریده نمی‌شود.

 

رنگرزی هنری کهن و زیبا در چهارمحال و بختیاری/ رنگ‌هایی که به فرش خانه شما جان می‌بخشند

 

علم رنگرزی در گذشته بسیار پیچیده بود و رموز آن همیشه در خانواده‌های رنگرز باقی می‌ماند و کمتر کسی می‌توانست از اسرار آن آگاهی یابد.

 

هر رنگرز با به کار بردن شیوه‌های مخصوص به خود رنگ‌هایی با تونالیته‌های مشخص را تولید می‌کند که مشابه آن‌ها را تقریباً در سایر کارگاه‌ها نمی‌توان یافت به همین دلیل رنگ یکی از عوامل تشخیص بافت‌های مناطق مختلف است.

 

قدمت رنگرزی

گفته می‌شود پس از این که انسان با کشاورزی و دامپروری به امرار معاش پرداخت، به استفاده از پشم گوسفندان به عنوان زیر انداز روی آورد. نمدبافی و نمدسازی حاصل این دوران بود که پشم‌ها را بدون نقش و نگاره، به صورتی که قابل استفاده باشد در می‌آوردند.

 

کم کم رنگ پردازی در پشم و الیاف مورد توجه انسان قرار گرفت و به تدریج حرفه‌ای به عنوان رنگرزی ایجاد شد. از این رو بیراه نیست اگر این پیشه را به عنوان یکی از کهن‌ترین شغل‌های بشری در نظر بگیریم.

 

قدیمی‌ترین اسناد مربوط به رنگرزی متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. در آن زمان رنگرز‌ها کالا‌های ابریشمی خود را به رنگ‌های مختلف رنگرزی می‌کردند، از این اسناد تاریخی می‌توان نتیجه گرفت که رنگرزی در آن موقع یک فعالیت متداول بوده است.

 

حرفه‌ای پر رمز و راز

در گذشته رنگرزی شغلی بود که در خانواده‌های خاصی نسل به نسل منتقل می‌شد و اصرار و فوت و فن‌های آن به خاطر حفظ مزیت‌ها در رقابت با دیگران فاش نمی‌شد. به طوری که هر رنگرز با به کار بردن شیوه‌های مخصوص خود، رنگ‌هایی با تنالیته‌های مشخص را تولید می‌کرد و مشابه آن در کارگاه‌های رنگرزی دیگر یافت نمی‌شد. از این رو تشخیص نوع رنگ یکی از راه‌های تشخیص بافت‌های مناطق مختلف است.

 

رنگزا‌ها به دو دسته طبیعی و شیمیایی، تقسیم می‌شوند، و گروه سوم با ترکیب رنگ‌های طبیعی و شیمیایی ساخته می‌شود.

 

هنر رنگرزی

 

مواد رنگزای طبیعی استفاده شده در فرآیند رنگرزی، ریشه طبیعی داشته و با توجه به منبع استخراج آن‌ها در سه گروه زیر قرار دارند:

 

۱- آن‌هایی که از مواد معدنی به دست می‌آیند، مثل خاک سرخ؛

۲- مواد رنگی به دست آمده از جانوران، مانند قرمزدانه و صدف فرفری؛

۳- رنگدانه‌های به دست آمده از ریشه، گل، برگ، میوه و پوست نباتات. گیاهان رنگزا نیز خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

الف) گیاهان رنگزای بدون مازوج شامل روناس، اسپرک، نیل، چغندر، پوست پیاز.

ب) گیاهان رنگزای با مازوج نظیر پوست انار، بلوط (جفت)، پوست گردو، گزنه.

ج) گیاهان رنگزای غیر مرسوم نظیر زعفران، گنیما، شوند، لرگ و تیره سرخاب.

 

در ایران بیش از ۱۰۰ نوع رنگینه گیاهی به ثبت رسیده که از نظر ثبات از درجات مختلفی برخوردار است و بعضی از آن‌ها دارای ثبات کمی بوده و برای عوض کردن «شید» رنگ‌های دیگر استفاده می‌شوند.

 

هنر رنگرزی

 

دسته‌ای دیگر دارای رنگینه‌هایی با ثبات عالی و متوسط هستند و در رنگرزی سنتی نقش مؤثری دارند. «مهم‌ترین انواع رنگ‌های سنتی و طبیعی قالی ایران عبارتند از: اسپرک (زرد)، روناس (قرمز و قهوه ای)، قرمزدانه (قرمز)، نیل (آبی)، بَقَم (بنفش)، زعفران (زرد)، زردچوبه (زرد)، کاه (زرد)، گندل (زرد)، پوست گردو (خاکستر تا مشکی)، مازو (فیلی و موشی)، برگ مو (چمنی و لیمویی)، وسمه (آبی)، آلبالو (قرمز)، توت قرمز (قرمز)، صدف ارغوان (قرمز)، گلسنگ (قرمز)، هلیله (قهوه ای)، حنا (نارنجی و قهوه ای)، جفت (شتری)، سماق (خرمایی تا قهوه ای)، پوست انار (زرد تیره)، بزغنچ (خاکستری تا مشکی).»

 

رنگرزی هنری کهن و زیبا در چهارمحال و بختیاری

گرچه از تاریخچه دقیق رنگرزی چهارمحال و بختیاری اطلاعی در دست نیست، اما بر حسب سفرنامه‌ها و کتب قدیمی، تاریخ رنگرزی در ایران به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

 

از آنجا که رنگرزی‌های استان معمولاً بر روی چیز‌هایی انجام می‌گیرد که از مواد فسادپذیر مانند پشم تشکیل شده است، آثار به‎جامانده از گذشته‌های دور در این زمینه، یا وجود ندارد یا اندک است.

 

در سفرنامه‌های مختلف، صحبت از قالی‌های سبز رنگ و فیروز‌ه‌ای در خانه‌های مناطق بختیاری نشین در ایذه و ارجان به میان آمده که نشان دهنده قدمت بالای سابقه هنر رنگرزی در چهارمحال و بختیاری است.

 

رنگ عنصر جدایی ناپذیر طبیعت است که بیشتر مواد عالم از جاندار و بی جان، کم و بیش از آن بهره برده‌اند.

 

بسیاری از اشیا و پدیده‌ها از سنگ و آب و خاک تا گل‌ها و درختان و درخشش پر تلألو و خیال‌انگیز بال و پر پرندگان تا طلوع و غروب و رنگین کمان، با اشکال و جاذبه‌های رنگارنگ جلوه‌گر می‌شود.

 

وجود نساجی و بافته‌های داری از گذشته‌های دور در استان، نقش رنگرزی و رنگ آمیزی با استفاده از مواد موجود در طبیعت و پیوند ناگسستگی و جدایی ناپذیر آن‌ها را نشان می‌دهد.

 

هنر رنگرزی

 

‌می‌توان گفت: شهرت جهانی قالی چالش‌تر و دیگر بافته‌های داری و نساجی چهارمحال و بختیاری نیز مرهون رنگرزی هنر‌مندان این منطقه می‌باشد.

 

تا چند دهه قبل، هنر رنگرزی تنها منحصر به استادان، هنرمندان و پیشکسوتان این رشته نبود، بلکه بیشتر بافندگان قالی و سایر دستبافت‌ها با این هنر سنتی آشنایی کامل داشتند و ترجیح می‌دادند رنگ‌های مورد نیاز بافت را شخصاً تهیه و رنگ آمیزی کنند و برای همین، تنوع و کیفیت برتر رنگ‌های به کار رفته، از ویژگی فرش چهارمحال مانند قالی‌های چالشتری، شهرکردی، پیربلوطی، قهفرخی و سامانی قلمداد می‌گردد.

 

با گذشت زمان و پیدایش تکنولوژی‌های نو و به علت تقاضای بازار برای تولید بیشتر قالی، کارگاه‌های متمرکز رنگرزی به وجود آمد و کم کم رنگرزی‌های خانگی جای خود را به رنگرزی‌های کارگاهی که قابلیت افزایش کمیت داشت، سپرد که تا کنون هم ادامه دارد.

 

اما حفظ، احیا، پاسداشت و ترویج هنر‌ها و صنایع دستی بومی و سنتی و آثار ارزشمند و ماندگار تاریخی و فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های بعد، از ضروریات جامعه و قومیت‌های مختلف در همه دوران‎هاست.

 

آثار، هنر‌ها و فرهنگ‌هایی که به دلیل برخاستن و ارتباط با آداب و رسوم و لایه‌های گوناگون زندگی و اعتقادات مردم و طبیعت و اقلیم مناطق، همواره جذاب و شیرین و پرطرفدار است.

 

انتخاب رنگ در فرش یکی از مهمترین ویژگی‌های فرش بختیاری است

اسکندر ملکپور رئیس شرکت تعاونی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به تنوع بالای فرش استان گفت: آفریده‌های چند صد روستای چهارمحال و بختیاری از نظر تنوع رنگ بی‌نظیراند.

 

او افزود: نوع و نحوه انتخاب رنگ در فرش‌های بختیاری یکی از مهمترین ویژگی‌های شناخته شده در این فرش هاست؛ نوع رنگ لاکی مورد استفاده و همچنین سبز خاص فرش‌های بختیاری از مهمترین ویژگی رنگ‌های فرش این استان است که با سایر موارد مشابه در دیگر فرش‌های ایران تفاوت دارد.

 

هنر رنگرزی

 

آقای سعیدی یکی از جامعه شناسان استان هم گفت: درگذشته زنان عشایر بختیاری در اوقات خاص یا به هنگام جابه جایی سالانه (کوچ) گیاهان رنگدار طبیعی را جمع آوری و خشک می‌کردند و سپس با شناختی که از خاصیت رنگ دهی آن‌ها داشتند؛ آن‌ها را در آب جوشانده و مایه رنگین آن‌ها را استخراج کرده و همراه با دندانه آب انار ترش مورد استفاده قرار می‌دادند و رنگ‌های با ثباتی به دست می‌آوردند؛ ولی در دوره حاضر متأسفانه رنگ‌های باثبات گیاهی جای خود را به رنگ‌های درخشان، ولی بی ثبات شیمیایی داده است و قالی‌های قدیمی تمام پشم به تولیدات جدید دارای تاروپود نخی تبدیل شده اند.

 

او معتقد است: این روش رنگرزی باعث تندی رنگ‌های خامه شده است.

 

گرد فراموشی بر صنعت رنگرزی می‌نشیند

اسکندر ملکپور رئیس شرکت تعاونی فرش دستبافت استان هم با گلایه از نبود انگیزه استادکاران قدیمی برای آموزش فنون رنگرزی اضافه کرد: تا ۱۵ سال قبل ۶۵ استادکار بنام و ماهر در حوزه رنگرزی فرش دستباف حضور داشتند که امروز تعدادشان به کمتر از شش نفر رسیده است.

 

او با اشاره به فوت یا از کارافتادگی اکثر این استادکاران افزود: متأسفانه استادکاران موجود هم تمایلی به آموزش تجربیات خود به نسل‌های امروز و از طرفی نسل‌های امروز هم تمایلی به یادگیری ندارند.

 

استادکاران رنگرزی

 

ملکپور به وجود فارغ التحصیلان رنگرزی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه‌ها هم فقط به صورت تئوری آموزش دیده اند و تجربه عملی ندارند.

 

مسئولان برای حفظ و نگهداری از هنر رنگرزی تلاش کنند

سیدعلی عسگری ارجنکی رنگرز برتر چهارمحال و بختیاری و معروف به پدر رنگ ایران اظهار کرد: از سن هشت سالگی در حرفه رنگرزی مشغول به فعالیت شدم.

 

او گفت: خامه‌هایی که در کارگاه خود با رنگ‌های گیاهی رنگ می‌کنم به دلیل بالا بودن ثبات رنگ به شهر‌های تبریز، همدان، اصفهان، یاسوج و نیشابور فرستاده می‌شوند که خوشبختانه تاکنون با استقبال خوبی همراه بوده است.

 

عسگری اضافه کرد: در حال حاضر تمامی رنگ‌های مربوط به خامه‌ها را با گیاهانی از جمله پوست گردو، پوست بادام، برگ انگور، گیاه گندل، گیاه جاشیر، اسپرک، نیل، روناس و برگ درخت توت و همچنین گل‌های فصلی تهیه می‌کنم.

 

کارگاه رنگرزی

 

او با بیان اینکه طی این سال‌ها با ورود به حرفه رنگرزی، ۴۰۰ نوع رنگ گیاهی و ثابت با کد و شناسنامه به ثبت رسانده‌ام، ادامه داد: اکثر رنگ‌های تولید شده من با استقبال خوبی مواجه شده اند و تاکنون هیچ استادی در کشور نتوانسته این تعداد رنگ را به ثبت برساند.

 

پدر رنگ ایران با تاکید بر اینکه این هنر قدیمی باید حفظ و نگهداری شود گفت: لازم است رایزنی‌هایی با مسئولان دست‌اندرکار و دانشگاه‌ها به منظور فراهم شدن آموزش و نگه‌داشتن اصالت فرش انجام شود.

 

او با اشاره به وجود دانشکده هنر در استان و معضل بیکاری افزود: سالانه تعداد زیادی دانشجو در رشته فرش از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که بیشتر به دروس تئوری پرداخته و کار عملی چندانی انجام نداده‌اند، حال با حمایت مسئولان و آموزش عملی به این فارغ‌التحصیلان میتوان زمینه اشتغال آنها را در استان فراهم آورد.

 

عسگری با اشاره به اینکه از رنگ‌ها می‌توان در صنایع دستی برای تولید کیف، کفش و تزئینات و برای تولید گیوه استفاده کرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از شغل‌ها وابسته به این صنعت هستند که باید حمایت لازم از این صنعت مهم و کاربردی در استان صورت گیرد.

 

بافت سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در چهارمحال و بختیاری

علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: فرش چهارمحال و بختیاری هم جنبه تجملاتی و هم جنبه کاربردی دارد و به علت ویژگی‌های خاص از جمله طرح و رنگ‌ها، گره‌های محکم و نوع مواد مصرفی که در آن استفاده می‌شود فروش خانگی و داخلی خود را حفظ کرده است.

 

او افزود: افزایش قیمت مواد و مصالح بافت فرش و محدودیت‌های ناشی از صادرات باعث شده است امسال فرش تولیدی در استان کاهش یابد.

 

جیلان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در این استان بافته می‌شود افزود: این متراژ فرش در سال ۹۹ با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

 

فرش دستباف

 

او با بیان اینکه ۱۰۰ بافنده فعال در استان وجود دارد اضافه کرد: از این تعداد ۵۰ هزار بافنده به طور مستمر قالی می‌‎بافند که اگر هر کدام از این بافندگان به طور میانگین در طول سال چهار متر مربع قالی ببافند، ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود.

 

جیلان ادامه داد: امسال در حالی که انتظار می‌رفت با شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌های بیرون از خانه، فرش‌بافی از رونق بیشتری برخوردار شود و بافندگان ساعات بیکاری بیشتری برای بافت فرش داشته باشند، اما گرانی مصالح و افزایش هزینه‌های تولید بر اساس گزارش تعاونی‌های، بافت فرش در استان در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داشته است.

 

او با بیان اینکه ۸۰ درصد فرش تولیدی در استان قابلیت صادرات دارد گفت: محدودیت‌های صادرات نیز سبب شده تا بافندگان انگیزه‌ای برای بافت فرش نداشته باشند.

 

جیلان با اعلام اینکه از گردش مالی فرش صادراتی در استان آمار مشخصی موجود نیست افزود: از آنجا که فرش استان با واسطه از طریق استان‌های دیگر صادر می‌شود و گمرک تخصصی در استان وجود ندارد، آمار مشخصی در خصوص میزان صادرات فرش تولیدی در استان در دست نیست.

 

او همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته فرش تولیدی بافندگان به دو برابر قیمت در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسید، تصریح کرد: این در حالی است که امسال با افزایش قیمت مواد و مصالح، هزینه تولید فرش با قیمت عرضه آن در بازار تفاوت چندانی ندارد، از همین رو بافنده رغبتی برای تولید ندارد.

 

جیلان، ایجاد دهکده فرش را راهکاری برای رفع چالش‌های تولید فرش در استان برشمرد و گفت: با تکمیل زنجیره تولید، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و در این صورت بافندگان انگیزه بیشتری برای تولید فرش خواهند داشت.

 

چهارمحال و بختیاری امروزه به قطب تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران تبدیل شده و تا کنون بیش از یک هزار رنگ اصیل و طبیعی شناسایی شده در این استان به ثبت رسیده است.

 

گلیم و گبه، فرش، زیلو، جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد می‌بخشد. شهرت جهانی قالی چالش‌تر و دیگر بافته‌های داری و نساجی استان موهون رنگرزی هنرمندان این هنر سنتی محسوب می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان گفت: برای نخستین بار در کشور، موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده‌ایم.

دکتر کامران شورگشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ این شرکت دانش‌بنیان توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تکیه‌ بر دانش فنی و ظرفیت‌های بومی و همچنین با هدف تولید فرآورده‌های دارویی موردنیاز کشور شکل گرفت. چشم‌انداز این مجموعه تبدیل‌شدن به یک شرکت موفق در زمینه‌ تولید داروهای دانش‌بنیان در دنیا است.

وی افزود: این شرکت برای نخستین بار در کشور موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده است. سندروم متابولیک، شامل مجموعه‌ای از اختلالات، مانند فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است که متأسفانه به شکل پیش‌رونده‌ای در حال همه‌گیری است.

مقالات بیشتر:گل فروشی پونک

شورگشتی درخصوص ضرورت تولید این محصول، تصریح کرد: انگیزه و نیت این شرکت از تولید این دارو، وجود چالش‌های قابل‌توجهی همچون هزینه‌های بالای درمان، نبود داروی مناسب در بازار دارویی کشور، مرگ‌ومیر ناشی شیوع گسترده سندرم متابولیک و سایر بیماری‌های مرتبط با این بیماری مزمن بوده که خوشبختانه، پس از تحقیقات علمی گسترده، با همکاری دانشکده داروسازی مشهد و حمایت ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وقوع پیوسته است.

 وی اضافه کرد: کپسول گلوکوبر، یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک است که با داشتن مواد مؤثر متعدد از جمله ترکیب آلکالوئیدی بربرین، از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطرآفرین کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو تأکید کرد: تولید این محصول، نه‌ تنها باعث کمک به بهبود و حفظ سلامت جامعه شده، بلکه کمک زیادی به تولید ارزش‌افزوده در زمینه فرآوری گیاهان دارویی بومی استان کرده، که این در نوع خود افتخار و دستاوردی مهم برای استان خراسان رضوی در کشور است.

شورگشتی تصریح کرد: نمونه مشابه این محصول در بازار دارویی آمریکا با قیمت ۲۵ دلار عرضه می‌شود، این در حالی است که محصول «گلوکوبر ۳۰۰» در بازار ایران، با یک‌پنجم آن یعنی فقط قیمت ۵ دلار، قابل‌دسترسی است. همچنین استفاده از عصاره این گیاه در محصول گلوکوبر باعث اثرپذیری بهتر و استفاده راحت‌تر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار دارویی دنیا شده است.

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: محصول «گلوکوبر ۳۰۰» آخرین محصول شرکت فضل دارو نیست و بازار دارویی شاهد تولید و عرضه‌ محصولات شاخص و برجسته‌ بعدی این شرکت در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مجموعه در جهت تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان دارویی، در خصوص مشکلات موجود در مسیر تولید، بیان کرد: یکی از مشکلات این حوزه، عدم وجود نظام اداری پاسخگو در سازمان غذا و دارو به تولیدکننده است، که این موضوع را به شکل‌های مختلف با سازمان در میان گذاشته‌ایم، اما متأسفانه باگذشت چند سال و تأکیدهای مداوم رهبر انقلاب به جهت رفع موانع تولید هیچ‌گونه تغییری در این روند اداری دیده نشده است.

 

شورگشتی اضافه کرد: در حال حاضر عمده‌ترین نیاز مجموعه، جذب سرمایه‌گذار به شکل مشارکتی برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان، توزیع سراسری کالا در کشور و دسترسی و بهره‌مندی بیشتر بیماران مربوطه است.

مقالات دیگر:محضر عقد شیک



:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

چگونه لکه سس گوجه فرنگی خشک شده را از فرش پاک کنیم؟

 

قالیشویی شمال تهران

استفاده از خدمات قالیشویی های حرفه ای، یکی از روش های ساده و البته مقرون به صرفه برای از بین بردن انواع لکه های فرش است. فرش های شما در قالیشویی، به کمک دستگاه های تمام اتوماتیک و مواد شوینده استاندارد و درجه ی شستشو داده می شوند.

 

رنگبرداری فرش دستباف

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اقدام سریع برای پاک کردن انواع لکه های فرش، مهم ترین قدم شماست. لکه های سس گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند اقدامی سریع برای پاک کردن هستند. بنابراین چه سس گوجه فرنگی از دست کودک ریخته شده و متوجه نشده اید و یا آن که پس از میهمانی، متوجه ریختن لکه سس قرمز بر روی فرش شده اید، نگران نباشید. با کمک روش های زیر، همچنان می توانید به راحتی لکه را از فرش پاک کنید.

 

اگر لکه خیلی خشک شده است، آن را مجددا احیا کنید

ابتدا یک دستمال سفید و تمیز بردارید و با آب سرد کمی خیس کنید. تا حد ممکن لکه را به کمک این دستمال تمیز کنید. دقت کنید که دستمال های طرح دار، ممکن است باعث رنگ گرفتن فرش شوند. بنابراین بهتر است حتما از دستمال سفید تمیز استفاده کنید. ترجیحا از دستمالی استفاده کنید که دیگر نیازی به آن ندارید.

 

می توانید به کمک یک قاشق، مقدار کمی آب سرد را بر روی لکه سس قرمز خشک شده فرش بریزید. پس از آن، به کمک یک قاشق یا کاردک یا چاقوی کره خوری، سس را از فرش خارج کنید. سپس به کمک یک دستمال، محل را پاک کنید. دقت داشته باشید که فرش را بیش از حد خیس نکنید و تنها مقدار کمی آب بر روی لکه بریزید. همچنین لکه را از خارج به داخل تمیز کنید تا لکه پخش نشود.

 

در صورتی که لکه به قدری خشک است که با مرطوب کردن نیز احیا نشد، می توانید روی خدمات قالیشویی محدوده مرزداران حساب کنید.

 

از نوشابه های رژیمی کمک بگیرید

نوشابه های رژیمی فاقد قندها و رنگ های موجود در نوشابه های طعم دار هستند و بنابراین فرش را چسبناک نخواهند کرد که مورچه ها را به خود جذب کند.

 

برای پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی به کمک نوشابه های رژیمی، ابتدا نوشابه را بر روی لکه بریزید تا کاملا لکه را پوشش دهد. (دقت کنید که از ریختن مقدار زیادی نوشابه روی فرش خودداری کنید) بعد از 1 تا 2 دقیقه لکه را با یک اسفنج کمی مرطوب شده یا پارچه سفید جاذب پاک کنید.

 

 

از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین یکی دیگر از مواد موثر برای از بین بردن لکه های گوجه فرنگی از روی فرش است. پس از آن که نوشابه های رژیمی را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

 

یک قاشق مرباخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب سرد و یک قاشق مایع ظرفشویی ترکیب کنید. یک دستمال تمیز بردارید و به کمک محلول تهیه شده، محل لکه را تمیز کنید. هنگام لکه گیری، لکه را از لبه های بیرونی به سمت مرکز تمیز کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری شود. این مرحله را تا جایی تکرار کنید که لکه کاملا پاک شود.

 

در انتها، برای از بین بردن کاملا جوش شیرین و مایع ظرفشویی از فرش، یک پارچه سفید و تمیز مرطوب شده بردارید و محل را تمیز کنید. چنانچه فکر می کنید الیاف فرش شما حساس است و با جوش شیرین صدمه می بیند، بهتر است لکه بری را به قالیشویی خلیج فارس واگذار نمایید.

 

پراکسید هیدروژن

اگر بعد از امتحان روش های دیگر، هنوز مقداری از لکه سس گوجه بر روی فرش باقی مانده است، می توانید پراکسید هیدروژن را نیز امتحان کنید.

 

1 قسمت پراکسید را با 3 قسمت آب سرد مخلوط کنید و سپس آن را بر روی لکه بریزید. به یاد داشته باشید که از محلول آماده شده فقط برای پوشاندن ناحیه لکه دار استفاده کنید و بیش از اندازه بر روی فرش نریزید. یک حوله سفید را تا کنید و روی محلول قرار دهید. اجازه دهید پراکسید هیدروژن 30 دقیقه یا بیشتر بر روی لکه بماند.

 

قرار دادن حوله بر روی پراکسید هیدروژن، از تابش نور که احتمالا باعث سفید شدن فرش می شود، جلوگیری می کند. با این حال بهتر است هر چند دقیقه یک بار لکه را بررسی کنید تا مطمئن شوید مایع، رنگ فرش را تغییر نمی دهد. همچنین می توانید پیش از پاک کردن لکه با پراکسید هیدروژن، ابتدا از این محلول، روی یک قسمت خارج از دید فرش (مثلا فرش زیر مبل یا گوشه ها) امتحان کنید و مطمئن شوید که رنگ فرش را تغییر نمی دهد.

 

پس از آن که لکه را با پراکسید هیدروژن تمیز نمودید، محل را با آب سرد و یک پارچه تمیز، کاملا پاک کنید. این کار را تا جایی که پراکسید هیدروژن کاملا از فرش خارج شود، ادامه دهید.

 

در نهایت به کمک یک حوله یا چند دستمال تمیز، مابقی آب را از فرش خارج کنید. به یاد داشته باشید که اگر فرش کاملا خشک نشود، احتمال کپک زدن و پوسیدگی آن وجود دارد.

 

در صورتی که با وجود انجام دادن تمام مراحل فوق، لکه سس گوجه فرنگی هنوز بر روی فرش وجود دارد، می توانید از خدمات قالیشویی شادآباد استفاده نمایید.

 

 

 

استفاده از خدمات قالیشویی های حرفه ای، یکی از روش های ساده و البته مقرون به صرفه برای از بین بردن انواع لکه های فرش است. فرش های شما در قالیشویی، به کمک دستگاه های تمام اتوماتیک و مواد شوینده استاندارد و درجه ی شستشو داده می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

چرخ خیاطی استوک ژانومه در بازار به عنوان کالای نو فروخته می‌شود

 

 

آموزشگاه آنلاین خیاطی

رئیس اتحادیه ماشین آلات دوخت و بافت (چرخ خیاطی) تهران با اعلام اینکه چرخ خیاطی‌های استوک با برند ژانومه در بازار مشکلات فراوانی را برای مصرف کننده ایجاد کرده است، گفت: اگر کل دنیا را هم بگردید قطعه یدک این کالا‌ها را پیدا نخواهید کرد.

قالیشویی تهرانپارس

 

چرخ خیاطی استوک ژانومه در بازار به عنوان کالای نو فروخته می‌شود

 

 

اقتصاد ۲۴ - عباس منزوی اظهار داشت: چرخ خیاطی‌های استوک با برند ژانومه که دیگر استفاده نمی‌شود توسط برخی با قیمت خیلی پایین خریداری و از دبی به بندرعباس، گناوه و... به داخل ایران منتقل و به مصرف کننده به عنوان چرخ خیاطی نو فروخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: چرخ خیاطی‌های استوک ژانومه معضل اصلی را برای مصرف کننده و خانه‌دار ایجاد میکند. متاسفانه وزارت صمت تصمیم گرفت این کالا‌ها وارد کشور شود و بخش زیادی نیز به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

 

منزوی عنوان کرد: در جلسه‌ای که به همین منظور در وزارت صمت برگزار شد شخصا به این تصمیم اعتراض کردم، اما حرف من را که متخصص این حوزه هستم، قبول نکردند.

 

ایشان خاطرنشان کرد: مصرف کننده‌ای که کالای استوک خریداری میکند باید بداند قطعه یدکی کالایی که خرید کرده وجود ندارد، چراکه مدل‌های چرخ خیاطی استوک سال‌هاست که دیگر تولید نمیشوند و اگر کل دنیا را هم بگردد قطعه یدکی آن را پیدا نخواهد کرد.

 

چرخ خیاطی‌های ژانومه که در بازار عرضه می‌شوند هم قاچاق بوده و هم استوک (کارکرده و دست دوم) هستند.



:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا می‌گوید: از این پس در همه‌گیری کرونا به جای تعطیلی سراسری مشاغل، محدودیت تنها شامل کسانی می‌شود که یا ناقل بیماری‌اند یا واکسن نزده باشند

 همشهری نوشت: کنترل شیوع کرونا در ایران، این هفته، مدل دیگری را تجربه خواهد کرد. قرار است «مدیریت هوشمند کرونا» از این هفته به‌طور آزمایشی در استان قزوین اجرا شود و اگر موفق بود، به سایر استان‌ها هم تعمیم داده شود؛ طرحی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان نظام سلامت، مهم‌ترین دستاورد آن کاهش پیامدهای اعمال محدودیت‌های کرونایی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سلامت است. با این حال اما با نگاهی به تجربه‌های نه چندان موفق قبلی در اجرای محدودیت‌های کرونایی، حالا نگرانی‌هایی از بابت اجرای درست، آن‌هم به‌صورت الکترونیکی وجود دارد.

کرونا در 19‌ماه گذشته، با 5پیک سنگین، براساس آمارهای رسمی جان بیش از 122هزار نفر را در ایران گرفته است. با اینکه روند ابتلا و مرگ، نزولی شده اما همچنان خطر وقوع پیک‌های بعدی کشور، کادر درمان را در حالت آماده‌باش قرار داده است. به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ می‌شود که نه‌تنها در ایران که در سایر کشورهای دنیا، از اواخر و اوایل آبان، پیک جدیدی رقم بخورد. حالا با احتمال وقوع پیک‌های بعدی، مدیریت هوشمند کرونا، کلید خورد تا میزان ابتلا و مرگ‌ کرونا در پیک‌های بعدی را کاهش دهد. با این حال حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تأکید می‌کند که «تمام این پیش‌بینی‌ها براساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین واریانت جدید می‌تواند متغیر باشد؛ یعنی اگر همین شرایط باشد و ما به ایمنی جمعی برسیم و همچنین مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ممکن است شاهد پیک‌هایی مانند قبل نباشیم.» آخرین خبرها از وزارت بهداشت از تزریق دوز اول واکسن به بیش از 43میلیون نفرحکایت دارد و با توجه به اینکه جمعیت هدف برای واکسیناسیون 61میلیون نفر است، باید تعداد دوز دومی‌ها که بالای 18میلیون نفر است به 61میلیون نفر برسد. با همین وضعیت اما پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر پیک بعدی رقم بخورد، باز هم تعداد مرگ‌ها افزایش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد. هم‌اکنون پوشش واکسیناسیون در جمعیت بالای ۱۲سال ایران حدود 64.5درصد در یک دوز و 27درصد در 2دوز است اما با وجود پوشش مناسب واکسیناسیون، همچنان نگرانی از بازگشت جامعه به زندگی عادی و افزایش موارد ابتلا وجود دارد و به تأکید مسئولان تنها راه موجود مدیریت هوشمند کروناست، مشروط بر اینکه این طرح به سرنوشت دیگر سامانه‌های الکترونیک کشور دچار نشود.

مقالات بیشتر:شیشه بری

امتیاز ویژه برای واکسن‌زده‌ها

مهم‌ترین بحث در اجرای طرح مدیریت هوشمند، واکسیناسیون و مثبت‌نبودن تست‌هاست، این در حالی است که تاکنون بارها نسبت به اجباری‌شدن واکسیناسیون، اعتراض‌هایی صورت گرفته است. مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در این‌باره اما توضیح می‌دهد که مدیریت هوشمند کرونا به هیچ عنوان به‌معنای واکسیناسیون اجباری نیست؛ «با توجه به در خطربودن سایر افراد جامعه درصورت ابتلای هر فرد به کرونا و البته تزریق‌نکردن واکسن، دیگر خدمتی به فرد ارائه نمی‌شود و فرد واکسن‌نزده درصورت ابتلا با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد. البته مخالفان واکسیناسیون هم قطعا تا چندی دیگر متوجه تأثیر مثبت این اتفاق خواهند شد.» این مسئول به اهداف اجرای مدیریت هوشمند کرونا و جایگزینی آن با قرنطینه‌های‌ سنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «از این پس در همه‌گیری کرونا به جای تعطیلی سراسری مشاغل، محدودیت تنها شامل کسانی می‌شود که یا ناقل بیماری‌اند یا واکسن نزده باشند. با راه‌اندازی سامانه هوشمند این طرح تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به این سامانه متصل خواهند شد و تنها کسانی که واکسن زده‌اند و به شرط مبتلانبودن اجازه بازگشایی کامل کسب‌وکارهایشان را خواهند داشت.» به‌گفته این مسئول برای دسترسی به سامانه، شهروندان نیاز به ثبت‌نام و دریافت کد نخواهند داشت و اطلاعات افراد سالم و واکسینه‌شده در آن ثبت خواهد شد. اما درباره مشاغل و اصناف، آنها باید اطلاعات خود را در سامانه‌ای که آدرس آن به‌زودی اعلام می‌شود، ثبت‌ کنند. با اجرای این طرح چنانچه هر یک از هموطنان که واکسن تزریق نکرده باشد و یا آزمایش مثبت کرونا داشته باشد، مجوز بازگشایی فعالیت اقتصادی‌شان را نخواهند گرفت. قانعی درباره ترددهای بین‌شهری و حذف محدودیت‌ها برای سفرها هم بیان می‌کند: «اطلاعاتی ازجمله کدملی و شماره پلاک خودرو برای افرادی که واکسن دریافت کرده باشد در سامانه ثبت شده و درصورت سفر جریمه‌ای از سوی پلیس و دوربین مشمول این افراد نمی‌شود اما برای کسانی که واکسن نزده باشند جریمه‌ها همچنان برقرار است و میزان جریمه و نوع محدودیت‌ها هم به‌زودی از سوی دولت اعلام خواهد شد.»

از مدیریت هوشمند کرونا انتظار معجزه نداریم

تأکید بر اجرای مدیریت هوشمند کرونا در حالی مطرح است که محدودیت‌های کرونایی به شیوه سنتی در کشور ما تجربه اجرایی چندان موفقی نداشته و خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی رقم زده است. این مسئله را بسیاری از کارشناسان تأیید می‌کنند و معتقدند که اجرای اصولی مدیریت هوشمند کرونا می‌تواند گره مشکلات ناشی از پاندمی کرونا و محدودیت‌ها باشد. علی اکبر حق‌دوست، اپیدمیولوژیست هم تأکید می‌کند که کرونا به اپیدمی مزمن و ادامه‌دار تبدیل شده و کسی هم نمی‌تواند براساس مستندات قوی پیش‌بینی کند که چه زمانی کرونا به مرحله کنترل کامل و حذف می‌رسد. در نتیجه باید بسیار هوشمندانه عوارضی که مدیریت خشک و سنگین کرونا روی اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعی گذاشته است، کنترل شود. او به همشهری می‌گوید:«‌ما چاره‌ای جز مدیریت هوشمند نداریم و دنیا هم در این مسیر است. اصل سیاست اجرای این طرح مورد تأیید است اما 2نگرانی در این‌باره وجود دارد؛ اول بحث اعتماد به سامانه‌های این‌چنینی است. تجربه‌های قبلی نشان داده که در بحث یکپارچه‌سازی دیتابیس‌ها ما نمره خوبی نگرفته‌ایم. در این قضیه مهم‌ترین پاشنه آشیل همان ایرادهایی است که در جامعه تجارت و اقتصادی وجود داشته است. نگرانی دوم اجرای قوانین و مقررات است. اجرای این طرح باید خواسته مردم باشد و لازم است به آن پایبند باشند. باید ابزارهای قانونی کافی برای اعمال محدودیت‌ها و جرائم وجود داشته باشد.

 تجربه‌هی جهانی در قرنطینه‌های هوشمند

مهدی ویسی، مسئول اجرایی ستاد بحران کرونا در شمال لندن مدیریت هوشمند کرونا را اتفاق تازه‌ای در جهان نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: «از ابتدای پاندمی کرونا در جهان، برخی کشورها قرنطینه‌های سخت و سنتی اجرا کردند و برخی هم قرنطینه‌های هوشمند. در مقام مقایسه بهترین کشوری که مدیریت بهتری درباره کرونا داشت کره‌جنوبی بود که پیش از توصیه‌های دارویی و درمانی و حتی واکسن، سیستم نظارتی هوشمند track and trace (ردیابی) را برای پیداکردن موارد ابتلا و قرنطینه آنها همچنین پیگیری افراد در تماس با مبتلایان اجرا کرد؛ اقدامی موفق که بعد از واکسیناسیون کاهش پیدا کرد اما نتیجه‌بخش بود.» به‌گفته ویسی، مدیریت هوشمند در برخی کشورها هم موفق نبوده است؛ «انگلیس و آمریکا جزو کشورهایی بودند که قرنطینه هوشمند را بعد از موج اول و تقریبا تابستان سال گذشته آغاز کردند اما در انگلیس این سیستم به‌دلیل تعداد بالای مبتلایان جوابگو نشد و عملا نتوانستند برای تمام بیماران محدودیت‌های هوشمند اجرا کنند. آن وقت روزانه 30هزار بیمار جدید افزوده می‌شد و اگر به‌طور متوسط 4فرد در ارتباط با مبتلایان درنظر می‌گرفتیم با یک جمعیت 120هزار نفری مواجه می‌شدیم. در مجموع باید روزانه حدود 150هزار نفر ردیابی می‌شدند  که قرنطینه‌کردن آنها کار مشکلی بود. به همین دلیل انگلیس در چند بازه زمانی باز قرنطینه‌های سنتی را مدنظر قرار داد.» البته ویسی معتقد است که قرنطینه‌های سنتی در تمام جوامع کارساز نیست و در کشورهایی مثل چین که قوانین بسیار سختگیرانه و خشن برای مردم درنظر گرفته می‌شد می‌تواند راه‌حل باشد اما در کشورهایی ازجمله ایران و دیگر کشورها اجرای سختگیرانه این محدودیت‌ها به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.» او به شکل دیگری از مدیریت هوشمند کرونا در نیوزیلند و استرالیا اشاره می‌کند و می‌گوید: «در نیوزیلند تعداد مرگ‌ومیر تا پیش از آغاز واکسیناسیون پایین و دلیل آن قرنطینه‌های مرزی بود. حتی پس از برداشته‌شدن ممنوعیت ورود به این کشور، باز هم مسافران 14روز قرنطینه کامل داشتند و کنترل خوب بیماری صورت می‌گرفت. البته چندین بار همه‌گیری‌های بسیار کوچک در حد چند ده یا چند صد نفر در این کشور شاهد بودیم که با قرنطینه‌های استانی 5تا 7روزه کنترل شد. در استرالیا هم وضعیت به همین شکل بود اما پس از ورود واریانت دلتا معادلات به هم ریخت؛ چرا که قدرت انتقال آن نسبت به‌سویه‌های قبلی بیشتر بود، به همین‌خاطر مشکلات زیادی ایجاد کرد.» به‌گفته این مسئول، هم‌اکنون قرنطینه‌های هوشمند در هر جامعه‌ای با توجه به سرعت واکسیناسیون و اینکه چه میزان از افراد یک کشور واکسینه شده باشند در حال تغییر است؛ «در این‌باره حتی نخست‌وزیر نیوزیلند اواسط هفته گذشته اعلام کرد که باید در قرنطینه‌های هوشمند قبلی به‌روزرسانی صورت بگیرد. ازجمله اینکه با توجه به واکسیناسیون گسترده صرف داشتن تماس با فرد بیمار دیگر باعث قرنطینه فرد نخواهد شد مگر اینکه تست PCR مثبت وجود داشته باشد.»

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

تحقیق نشان داد که میزان استفاده مردم از موسیقی برای تنظیم خلق و خوی خود، به همان اندازۀ استفاده از کافئین یا الکل برای این کار موثر است.

به گزارش اخبار کوهپایه مردم زیادی در سراسر جهان روزانه به موسیقی گوش می‌دهند؛ اما چگونه می‌شود از موسیقی در علم پزشکی و برای تغییر حال و هوای بد استفاده کرد؟ این دقیقا چیزیست که آکادمی صدادرمانی بریتانیا (BAST) سال‌ها به دنبال یافتن پاسخی برای آن بود.

این آکادمی به تازگی نتیجه یکی از تحقیقات خود در این زمینه را منتشر کرده است که به موضوع «گوش دادن به موسیقی با اهداف درمانی» پرداخته؛ برخی از نتایج منتشر شده شگفت‌انگیز هستند.

پیش از این ثابت شده بود که موسیقی با تاثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن، باعث بهبودی وضعیت سلامت ما می‌شود؛ اما چه نوع موسیقی‌هایی باعث برانگیختن پاسخ‌های عصبی مثبت می‌شود و چه مدت باید به یک موسیقی گوش داد تا بتوان این پاسخ‌های عصبی مثبت را فعال کرد.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران

آکادمی صدادرمانی بریتانیا برای انجام این تحقیق، آزمایشات خود را روی ۷ هزار و ۵۸۱ نفر از سراسر جهان انجام داد. نتایج نشان داد که ۸۹ درصد از شرکت کنندگان در این پروژه، موسیقی را برای حفظ سلامتی و اینکه روحیه خوبی داشته باشند، بسیار ضروری دانسته‌اند.

موسیقی برای رسیدن به آرامش

بر اساس نتایج این تحقیق، با گوش دادن به یک موسیقی برای مدت ۱۳ دقیقه، می‌توان به آرامش رسید. برای این کار باید موسیقی‌هایی با ریتمی آرام، ملودی‌های ساده و بدون شعر انتخاب کرد.

تحقیقات نشان داد که بطور مثال گوش دادن به آهنگ‌های آرام گروه Marconi Union علائم اضطراب را تا ۶۵ درصد کاهش داده است.

پس از انجام این آزمایش، فشارهای عضلانی در بدن آزمایش شوندگان به میزان ۷۹ درصد کاهش یافته، ۸۴ درصد از آنها گفته‌اند افکار منفی که ذهنشان را همواره مشغول می‌کرده ناپدید شده و ۸۲ درصد نیز گفتند که احساس آرامش و رضایت خاطر می‌کنند و توانسته‌اند راحت بخوابند.

موسیقی برای شاد شدن

از دیگر یافته‌های تحقیق اینکه تنها ۹ دقیقه گوش دادن به آهنگ‌هایی با ریتمی تند و پویا که دارای محتوا و شعری شاد باشد، باعث شده است که سطح انرژی در ۸۹ درصد از شرکت کنندگان افزایش یابد، ۶۵ درصد احساس خوشحالی کنند و بیشتر بخندند، ۸۲ درصد احساس کنند که می‌توانند هر کاری را انجام دهند و ۸۲ درصد نیز احساس کنند که بهتر می‌توانند زندگیشان را کنترل کنند و تاثیر مثبت آنها بر اطرافیان بیشتر شده است.

موسیقی برای رفع احساس غم و اندوه

توانایی در رها کردن غم واندوه یک مهارت مهم برای داشتن زندگی آرام و خوب است.

 

تحقیقات نشان داد که ۱۳ دقیقه گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش که شنونده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، باعث می‌شود که او احساس تسکین کند، احساس تحقیر کمتر و در مقابل احساس ثبات بیشتری بکند، و کمتر در مقابل موضوعات تحریک کننده واکنش نشان دهد.

۸۷ درصد از شرکت کنندگانی که دچار غم و اندوه بودند پس از شنیدن یک موسیقی آرامش بخش اعلام کردند اکنون از لحاظ احساسی وضعیت پایدارتری دارند، ۸۴ درصد اعلام کردند که احساس درهم شکستگی کمتری می‌کنند، ۹۱ درصد احساس تسکین و رهایی کردند و ۸۴ درصد نیز گفتند که توانستند وضعیت غم و اندوه را پشت سر بگذارند.

تحقیقات همچنین نشان داد که گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش برای آرام کردن بیماران و کاهش سطح اضراب آنها بسیار موثر است؛ از جمله برای آرام کردن بیماران قبل از انجام عمل جراحی.

موسیقی برای تمرکز

اگرچه افراد کمی هستند که از موسیقی برای رسیدن به تمرکز استفاده می‌کنند، اما مطالعات نشان داد آنهایی که دست به چنین کاری می‌زنند، نتیجه بهتری از کار و فعالیت خود می‌گیرند.

شرکت کنندگان در این پروژه پس از ۱۳ دقیقه گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش نتایج قابل توجهی را اعلام کردند: ۸۱ درصد از آنها گفتند که ذهن صاف‌تر و بازتری دارند، ۹۱ درصد توانایی بهتری برای انجام کارهایشان داشتند و ۸۹ درصد راحت‌تر می‌توانستند تصمیم گیری کنند.

در گزارش این تحقیق به همگان توصیه شده است که گوش دادن به موسیقی را در برنامۀ روزانه زندگی بگذارند و به این تریتب تنها با صرف ۱۳ دقیقه زمان، تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی خود بوجود آورند.

تحقیق همچنین نشان داد که میزان استفاده مردم از موسیقی برای تنظیم خلق و خوی خود، به همان اندازۀ استفاده از کافئین یا الکل برای این کار موثر است.

مقالات دیگر:قالیشویی مرزداران



:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

وزیر ورزش و جوانان:

ورزش بانوان با برنامه ریزی و نگاه ویژه خودکفا و مستقل می شود

باشگاه ورزشی بانوان پونک

 

قرچک- وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند اوقات فراغت مناسبی برای نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان ایجاد کند گفت: ورزش بانوان با برنامه ریزی و نگاه ویژه خودکفا و مستقل می شود.

 

جراح مغز و اعصاب

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید سجادی صبح سه‌شنبه در حاشیه سفر یک روزه به شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این منطقه از سوابق خوب و اصیل ورزشی و باشگاه‌های ارزشمند بهره مند است اظهار داشت: به همین دلیل مصمم شدیم که در این منطقه حضور پیدا کنیم و از نزدیک موارد و مشکلات ورزشی شهرستان‌های ورامین و پیشوا و قرچک را بررسی کنیم.

 

سجادی با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند اوقات فراغت مناسبی برای نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان ایجاد کند گفت: در برنامه‌های ورزشی نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان در دستور کار قرار دارد و از همین رو باید تمهیداتی اندیشید که با تقویت ورزش بانوان، این حوزه خودکفا و مستقل شود.

 

وزیر ورزش و جوانان از بهره برداری از ورزشگاه ولی عصر (عج) شهرستان قرچک برای سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان داشت: برای تکمیل این پروژه از طریق منابع اعتباراتی اختصاص یافته که انشاالله بتوانیم این پروژه را برا ی استفاده مردم به بهره برداری برسانیم.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت در تأمین منابع طرح‌ها با محدودیت بودجه روبرو است، گفت: درصدد هستیم بخشی از منابع مالی طرح‌ها را از محل اعتبارات بخش خصوصی و خیران ورزشی تأمین کنیم تا این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد.

 

گفتنی است که وزیر ورزش و جوانان از تمرینات تیم والیبال شهرداری ورامین در سالن شهید گلعباسی دیدن کرد و با ورزشکاران به گفت و گو پرداخت.

 


:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

وزیر ورزش و جوانان:

ورزش بانوان با برنامه ریزی و نگاه ویژه خودکفا و مستقل می شود

باشگاه ورزشی بانوان پونک

 

قرچک- وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند اوقات فراغت مناسبی برای نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان ایجاد کند گفت: ورزش بانوان با برنامه ریزی و نگاه ویژه خودکفا و مستقل می شود.

 

جراح مغز و اعصاب

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید سجادی صبح سه‌شنبه در حاشیه سفر یک روزه به شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این منطقه از سوابق خوب و اصیل ورزشی و باشگاه‌های ارزشمند بهره مند است اظهار داشت: به همین دلیل مصمم شدیم که در این منطقه حضور پیدا کنیم و از نزدیک موارد و مشکلات ورزشی شهرستان‌های ورامین و پیشوا و قرچک را بررسی کنیم.

 

سجادی با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند اوقات فراغت مناسبی برای نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان ایجاد کند گفت: در برنامه‌های ورزشی نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان در دستور کار قرار دارد و از همین رو باید تمهیداتی اندیشید که با تقویت ورزش بانوان، این حوزه خودکفا و مستقل شود.

 

وزیر ورزش و جوانان از بهره برداری از ورزشگاه ولی عصر (عج) شهرستان قرچک برای سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان داشت: برای تکمیل این پروژه از طریق منابع اعتباراتی اختصاص یافته که انشاالله بتوانیم این پروژه را برا ی استفاده مردم به بهره برداری برسانیم.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت در تأمین منابع طرح‌ها با محدودیت بودجه روبرو است، گفت: درصدد هستیم بخشی از منابع مالی طرح‌ها را از محل اعتبارات بخش خصوصی و خیران ورزشی تأمین کنیم تا این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد.

 

گفتنی است که وزیر ورزش و جوانان از تمرینات تیم والیبال شهرداری ورامین در سالن شهید گلعباسی دیدن کرد و با ورزشکاران به گفت و گو پرداخت.

 


:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

حوزه/ کالاهای فرهنگی به‌راحتی احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا جایی که آن‌ها با الگوگیری از شخصیت‌های داستان‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌ها کاملاً خود را شبیه آن‌ها می‌سازند.

خبرگزاری حوزه | فرهنگ را می‌توان مثلثی دانست که متشکل است از باورها و شناخت‌ها، ارزش‌ها و گرایش‌ها و رفتارها و کردارهای انسان و تهاجم فرهنگی چیزی نیست جز تلاش برای دگرگون‌سازی هر یک از این امور سه‌گانه.

یکی از ابزارهایی که بهره بردن از آن‌ها منجر به تغییر افکار و اندیشه انسان می‌گردد و یا ارزش‌ها و گرایش‌های انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین رفتارهای او را عوض می‌کند، کالاهای فرهنگی‌اند. کالاهای فرهنگی قادرند در هر دو جهت مثبت یا منفی اثرگذار باشند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه سه تار غرب تهران

بهره‌گیری از کالاهای فرهنگی نیازمند سواد است تا انسان به‌واسطه سواد مصرف کالاهای فرهنگی، دست به انتخاب درست بزند و برای تأمین خوراک فکری خود سر هر سفره‌ای ننشیند.

همان‌طور که ذکر شد کالاهای فرهنگی می‌توانند گاهی در اندیشه انسان اثرگذار باشند، تا جایی که حتی شناخت انسان را نسبت به خود، خدا، جامعه و جهان تغییر دهند.

گاهی این تغییرات در ناحیه ارزش‌ها انجام می‌گیرد و متناسب با نوع فرهنگی که در اندیشه نفوذ کرده، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها معنا پیدا می‌کنند. گاه نیز تأثیر فرهنگ، پا را فراتر از این امور نهاده و در رفتار و کردار انسان تجلی می‌یابد.

وقتی دشمن بخواهد از طریق تهاجم فرهنگی بر باورهای یک جامعه تأثیر بگذارد، کالاهای فرهنگی آن جامعه را ابزاری در جهت تضعیف باورهای آن جامعه بکار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال کتاب، فیلم، موسیقی و ... که از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی است به‌گونه‌ای ارائه می‌شود که محتوای آن‌ها بر محوریت خدا ناباوری می‌چرخد و با افسانه دانستن امور اعتقادی، خرافه خواندن آن‌ها و تنزل حقایق اعتقادی در حد تخیلات و خیال‌بافی‌های انسانی، جوانان و نوجوانان را از اعتقاد به خداوند بازمی‌دارد.

کالاهای فرهنگی نیز قادرند ارزش‌ها را به ضد ارزش تبدیل کنند و آن‌ها را صرفاً مسائلی اعتباری و بدون پایه و اساس معرفی نمایند.

محتوای برخی از کالاهای فرهنگی که به بازار ارائه می‌گردد متأثر از اندیشه غربی‌ها بر مبنای لذت‌جویی است تا جایی که میل به لذت‌های حیوانی، امیال و شهوات و هوس‌ها محور تولید این محصولات است.

بسیار دیده و شنیده و خوانده‌ایم فیلم‌ها و موسیقی‌ها و کتاب‌هایی را که موضوعشان صرفاً امور مادی است و استفاده از آن‌ها هیچ لایه‌ای به لایه‌های معنوی روح انسان نمی‌افزاید و نه‌تنها معنویت را افزوننمی‌کند، بلکه انسانیت را نیز تنزل می‌دهد و به ورطه هلاکت می‌کشاند.

امروزه ترفند تبلیغات در اشاعه فرهنگ منحط غربی بهره بردن از استدلال و منطق نیست چراکه دشمن خوب می‌داند در مباحث منطقی و استدلال‌های عقلی در برابر استدلال‌های دینی دچار ضعف است؛ لذا از طریق ترویج تخیلات و بهره بردن از ابزار عواطف و احساسات به تبلیغ می‌پردازد. درواقع کالاهای فرهنگی به‌راحتی احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا جایی که آن‌ها با الگوگیری از شخصیت‌های داستان‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌ها کاملاً خود را شبیه آن‌ها می‌سازند.

 

تهاجم فرهنگی با مدد گرفتن از کالاهای فرهنگی به اهداف خود جامه عمل می‌پوشاند و اگر والدین و خانواده‌ها و مربیان و همچنین نهادهای آموزشی، فرهنگی و هنری جامعه درک درستی از خطرات این امر نداشته باشند در آینده‌ای نه‌چندان دور با جوانانی روبه‌رو خواهند شد که به‌شدت دچران بحران هویت‌اند.

آگاه کردن مردم از اهداف فرهنگ‌سازان غربی، تثبیت پایه‌های دینی نوجوانان و جوانان بر مبنای یقین و نه شک، برخورد دوستانه و محبت‌آمیز با جوانان، باز کردن مسیر بحث، مناظره و استدلال و بیان فواید احیای ارزش‌ها و مضرات ضد ارزش‌ها در کنار پرورش هنرمندان دینی ازجمله راه‌های برون‌رفت از معضل بی‌هویتی در فرهنگ است.

مقالات دیگر:دفتر وکالت غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

این گجت پوشیدنی با تشخیص حرکات بدن در فیزیوتراپی کاربرد دارد

 

فیزیوتراپی در منزل شرق تهران

محققان دانشگاه MIT موفق به طراحی گجت پوشیدنی شده‌اند که با قرار گرفتن روی پا یا دست کاربر می‌تواند حرکات بدن را تشخیص بدهد.

 

قیمت لمینت دندان 1400

گروه IT: محققان دانشگاه MIT موفق به طراحی گجت پوشیدنی شده‌اند که با قرار گرفتن روی پا یا دست کاربر می‌تواند حرکات بدن را تشخیص بدهد و وضعیت ترمیم شدن عضله‌ها را در نمایشگر نشان دهد. این فناوری می‌تواند برای بهبود پروسه درمان با فیزیوتراپی و ترمیم بافت‌ها با حرکات بدنی مفید واقع شود.

 

این گجت پوشیدنی با تشخیص حرکات بدن در فیزیوتراپی کاربرد دارد

 

به گزارش بولتن نیوز به نقل از دیجیاتو، این گجت پوشیدنی قادر است با بهره‌مندی از فناوری توموگرافی، امپدانس تکانه‌های الکتریکی عضله‌ها را تشخیص داده و همچنین می‌تواند حرکت عضله‌ها را نیز ردیابی کند. به‌طور خلاصه این گجت علاوه بر تشخیص حرکات عضله‌ها، می‌تواند فعالیت‌هایی را که در حال انجام آن‌ها هستند، نیز تشخیص دهد.

 

برای بهره‌مندی از این فناوری شکل و ساختار گجت به‌صورت سه‌بعدی در کیت طراحی EIT طراحی می‌شود. در حین طراحی این گجت، سنسورهای تشخیص‌دهنده تکانه‌های الکتریکی یا همان الکترودها به‌صورت خودکار در نقاط مختلف تعبیه می‌شوند؛ البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند آن‌ها را مطابق خواسته خود به‌صورت دستی نیز در نقاط مختلف را طراحی کند.

 

پس از اتمام طراحی، قسمت‌های مختلف گجت با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی به صورت جداگانه چاپ و با یکدیگر مونتاژ می‌شوند. پس از قرار دادن گجت روی دست خود و نصب اپلیکیشن موبایل، می‌توانید از آن برای تشخیص ژست‌های حرکتی استفاده کنید. پس از نصب گجت روی دست، دست و انگشتان دست خود را در هر حالتی بگیرید (مثل مشت کردن، نشان دادن چیزی با دست، گرفتن انگشت شست رو به بالا)، دستگاه قادر به تشخیص آن است و حرکتی که با دست‌تان در حال انجام آن هستید، به صورت متنی در اپلیکیشن نمایش داده می شود.

 

این گجت می‌تواند همراه با یک اپلیکیشن واقعیت افزوده موبایل، به‌عنوان ابزاری غیرتهاجمی برای تشخیص میزان ترمیم ماهیچه‌ها در طول فرایند درمان و فیزیوتراپی نیز استفاده شود.

 

این گجت پوشیدنی با تشخیص حرکات بدن در فیزیوتراپی کاربرد دارد

 

این دستگاه می‌تواند برای جلوگیری گیری از اتفاقاتی که می‌تواند باعث حواس‌پرتی راننده یا ایجاد مشکل برای او شوند، نیز به کار گرفته شود؛ مثلاً درصورتی‌که دست به‌درستی روی فرمان قرار نگیرد، اپلیکیشن این موضوع را به شما هشدار می‌دهد. این گجت می‌تواند برای تشخیص میزان چربی بدن یا گوشت با نمایش درصد یا علامت‌های ایجادشده روی گوشت نیز مورداستفاده قرار گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

جام جم آنلاین گزارش می دهد؛

 

بهتریبهترین مشاور و روانشناس تهران

درمان برای افسردگی فصلی پاییز چیست؟

یک روانشناس درباره افسردگی فصلی گفت: اگر افسردگی فصلی خفیف باشد، پیاده روی زیر نور آفتاب تا اندازه ای موثر است.

 

قالیشویی

 

دکتر عطاالله محمدی، روانشناس و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران در خصوص تفاوت میان افسردگی معمولی و افسردگی فصلی به جام جم آنلاین گفت: افسردگی فصلی، نوعی اختلال است که معمولا در ابتدای فصول سرد سال بروز و با شروع فصل بهار از بین می‌رود. این افسردگی باتوجه به زمان رخ‌دادن آن، افسردگی پاییزی یا افسردگی زمستانی نیز نامیده می‌شود. کسانیکه دچار افسردگی فصلی می‌شوند، معمولا خلق و خوی مناسبی دارند، اما با تغییر فصل به یکباره خلق و خوی شان تغییر می‌کنند. این افسردگی البته با افسردگی معمولی متفاوت است. دلیل ابتلا به افسردگی های معمولی مشکلاتی از قبیل مسائل شخصی، اجتماعی، عاطفی و حتی زمینه های ژنتیکی است، اما در افسردگی فصلی این موارد تاثیری در ابتلای فرد ندارند.

 

وی افزود: دلایل افسردگی فصلی کاملا مشخص نیست، اما مطالعات و تحقیقات گویای آن است که کاهش نور خورشید و کوتاه‌ شدن روز در فصول سرد در ابتلا به این نوع افسردگی نقش موثری دارد. به عنوان مثال در کشورهای اسکاندیناوی که نور کمتر است، میزان ابتلا نیز بیشتر است.

 

محمدی درباره اینکه چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی فصلی پاییز قرار دارند، توضیح داد: هر فردی امکان ابتلا به افسردگی فصلی را دارد، اما برخی از تحقیقات روانشناسی، ویژگی های سرشتی و منشی (تجربیات محیطی که هر فرد در طول زندگی کسب می کند) و سابقه ابتلای یک فرد به باقی بیماری های روانی را در احتمال ابتلایش به افسردگی فصلی بالا می دانند.

 

او در پایان خاطرنشان ساخت: برای تشخیص افسردگی فصلی باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرد. اگر افسردگی فصلی خفیف باشد، قدم‌ زدن در زیر نور آفتاب تا اندازه ای موثر است، اما در افسردگی های فصلی شدید دارو درمانی، نوردرمانی و یا درمان های شناختی-رفتاری پیشنهاد می شود. در فصول سرد سال  فرد می بایست میوه جات و سبزی جات بیشتری را در برنامه غذایی اش جا دهد، ورزش کند، شاد باشد و روزهایش را صرفا در خانه نگذراند. حتی در کشورهای اسکاندیناوی که نور خورشید بسیار اندک است برای درمان افراد مبتلا به افسردگی فصلی از نوردرمانی استفاده می کنند. به این صورت که بیمار ساعت‌هایی از روز را در معرض نور مصنوعی یک دستگاه با شدت خاص قرار می ‌گیرد. 

 



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

رکنا: پوسیدگی دندان ناشی از آب بی کیفیت ،از معضلاتی است که حاشیه نشین ها از آن رنج می برند. حاشیه نشین هایی که اکثرا بیمه ندارند. بیمه داشته باشند، بیمه تکمیلی ندارند و درد دندان را در کنار دردهای دیگر ناشی از ناتوانی مالی با خود می کشند   

حاشیه نشینان در اطرف کلانشهرها از امکانات مناسبی برخوردار نیستند. اکثر حاشینه نشینان از آب، برق و گاز بی کیفیت بهره می برند، اگرچه تعداد زیادی از حاشیه نشینان از همین امکانات حداقلی نیز بی بهره هستند. یکی از آسیب هایی که به حاشیه نشینان متحمل می شود، آب آشامیدنی ناسالم است که سلامت دهان و دندان آن ها از بین می برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، آب بی کیفیت و ناسالم که دارای املاح اضافی است، عوارض آن دندان ها را نابود می کند. بی کیفیتی آب موجب از بین رفتن سلامت دندان می شود. حاشیه نشین های کشور، چه آنهایی که در حاشیه شهرهای بزرگ همچون تهران زندگی می کنند و یا حاشیه نشین های نزدیک مرزنشین کشور همه از جمعیتی هستند که بخاطر در دسترس نبودن آب با کیفیت و بدون املاح، دندان هایی بیمار دارند که پول درمان آن را هم ندارند.

مقالات بیشتر:لابراتور دندانسازی

آب ناسالم دندان را قهوه ای و مستعد پوسیدگی می کند

دکتر اکبر فاضل، رئیس اسبق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با تاثیر کیفیت آب بر سلامت دهان و دندان به خبرنگار رکنا اظهار داشت: میزان فلوراید موجود در آب می تواند روی سلامت دندان و مینای دندان اثر بگذارد. میزان فلوراید موجود در آب نباید کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، این موضوع به دلیل آن است که فلوراید واکنش هایی مانند فلوروزیس روی دندان انجام می دهد که باعث تغییر در مینای دندان می شود. در پی این اتفاق، لکه های قهوه ای رنگی که در سطح مینای دندان دیده می شود، به دلیل میزان نامتوازن فلوراید موجود در آب ایجاد شده است.

این دندانپزشک ادامه داد: باید توجه داشت وقتی مینای دندان قهوه ای و ضعیف شود، مستعد پوسیدگی خواهد شد. بنابراین حد فلوراید و املاح موجود در آب آشامیدنی باید در حدی مناسب قرار داشته باشد تا موجب ضعیف شدن مینای دندان، فلوروزیس دندان ها و تغییر رنگ دندان نشود. ضمناً املاح معدنی که همراه آب است می تواند به عنوان عامل دیگر البته به صورت کمتر بر روی دندان ها اثر بگذارد، خصوصاً اگر در آب، آهک موجود باشد، می تواند به صورت جِرم وارد اعضای بدن شود و نهایتاً به صورت جرم های بزاقی به دندان ها بچسبد و فارغ از رسوبات کلیوی و بیماری های داخلی باعث تخریب دندان ها شود.

ساخت و ساز غیرقانونی عامل نرساندن آب سالم برای حاشیه نشینان

دکتر مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد در مجلس و دکترای پزشکی در رابطه با رسیدگی به وضع بهداشت و سلامت حاشیه نشینان کلانشهری مانند تهران و تاثیر آب آشامیدنی بر وضعیت سلامت ساکنان این منطقه به خبرنگار رکنا اظهار داشت: حاشیه نشینی باید از نظر امنیتی، اجتماعی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. یکی از دلایل کم توجهی به حاشیه نشینان، عدم مطالبه گری مردم ساکن آن منطقه است که به دلیل غیرقانونی بودن مکانی که سکونت دارند دست به مطالبه و اعتراض نمی زنند. ضمناً بسیاری از حاشیه نشینان نیز نسبت به مسائل و مشکلات و نحوه رفع آن ها بی اطلاع هستند.

 

ویسی کرمی ادامه داد: به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی حاشیه نشینان، سازمان های خدمت رسان طبق قانون نمی توانند به آن ها خدمت رسانی کنند. گاهی لوله های گاز از کنار محل سکونت حاشیه نشینان عبور می کند، اما به دلیل منع قانونی، سازمان ها امکان اختصاص آب، برق و یا گاز با کیفیت و مطلوب برای حاشیه نشینان را ندارند، حال آن که عدم اختصاص این امکانات به نوبه خود باعث بروز سایر معضلات اجتماعی خواهد شد.

به جای ساخت یک میلیون مسکن، مشکل خانه حاشیه نشینان رفع شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد اهمیت رسیدگی به محل سکونت حاشیه نشینان عنوان کرد: اکنون می توان به جای ساخت یک میلیون مسکن برای مردم، خانه کسانی که در حاشیه شهرها مشکل دارد و از نظر سند و غیرقانونی بودن ایراداتی به آن ها وارد است برطرف کرد. سال گذشته بود که وزارت راه، مسکن و شهرسازی راهکاری برای حل مشکل مسکن حاشیه نشینان ارائه کرده بود که با رای دیوان این طرح ابطال شد. با این حال نمایندگان مجلس به دنبال راه حلی هستند تا مردمی که به هردلیلی در حاشیه شهرها اقدام به خانه سازی کرده و هزینه هایی در آنجا خرج شده است، از یکسری تسهیلات بهره مند شوند تا سرمایه خود را از دست ندهند.

مهرداد ویس کرمی با بیان این که امکانات بهداشتی حاشیه نشینان در سطح بسیار پایینی است، افزود: درحالی امکانات بهداشتی مناطق حاشیه شهر ضعیف است و ساکنان آن از یکسری آسیب های مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و درمان رنج می برند که افراد ساکن در این مناطق افرادی زحمش کش و پرتلاش هستند. در واقع حاشیه نشینان، همان پابرهنگان انقلاب اند که امام (ره) آن ها را ولی نعمتان نظام یاد می کرد. توجه به حاشیه شهرها نیازمند برنامه ای ویژه از طرف دولت است و با شعار مشکلی حل نمی شود.

نماینده خرم آباد در پایان درمورد اهمیت اجرایی شدن نظام ارجاع سلامت افزود: اگر شعار نظام ارجاع سلامت اجرایی شود، مشکلات مربوط به سلامت مردم در حاشیه شهر ها نیز چه برای سلامت دهان و دندان و چه در سایر حوزه ها می تواند موثر باشد. در سیستم ارجاع هرکس نمی تواند به متخصص و فوق تخصص مراجعه کند و باید یکسری سلسله مراتب را طی کند. بنابراین اجرای نظام ارجاع سلامت در مناطق محروم و حاشیه شهر به سهولت امکان پذیر خواهد بود. اگر یک وزیر شجاع بتواند با وضع موجود گلاویز شود و نظام ارجاع سلامت را اجرا کند، مشکلات بهداشت، درمان و سلامت حاشیه نشینان نیز رفع خواهد شد. باید توجه داشت اجرای این طرح بر عهده یک یا دو وزارت خانه نیست، بلکه همه نهادها موظف به برنامه ریزی برای حل اجرای آن هستند.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان



:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

فعالیت مجدد تالار‌های پذیرایی مشهد در فضای سربسته فراهم شد

تالار شرق تهران

 

فعالیت مجدد تالار‌های پذیرایی مشهد در فضای سربسته فراهم شد (۸ مهرماه ۱۴۰۰)رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: با توجه به تغییر رنگ شرایط کرونایی مشهد از نارنجی به رنگ زرد رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، فست فودها، کافی‌شاپ، آبمیوه فروشی‌ها و باغ تالار‌ها می‌توانند در فضای بسته با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

شستشوی فرش دستباف

 

به گزارش شهرآرانیوز، محمود بنانژاد در خصوص فعالیت اصناف در مشهد با توجه به آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی و تغییر رنگ این شهر به زرد اظهار کرد: با زرد شدن وضعیت کرونایی مشهد طی مکاتباتی که انجام شده، شرایط فعالیت اصناف تغییر کرده است. در شرایط نارنجی رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها حق فعالیت در فضای‌های مسقف و سربسته را نداشتند و فقط باید خدمات بیرون‌بر ارائه می‌دادند، اما در محدوده رنگ زرد و تغییر شرایط مشهد این مجموعه‌ها می‌توانند در فضای بسته با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت فاصله ۱.۵ تا ۲ متری بین افراد فعالیت کنند.

 

وی افزود: این قاعده شامل تمام رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، فست فودها، کافی‌شاپ و آبمیوه فروشی‌ها می‌شود.

 

رئیس اتاق اصناف مشهد درباره شرایط کاری تالار‌ها تصریح کرد: باغ‌تالار‌ها تاکنون مجاز به فعالیت در فضای سربسته نبوده و فقط در فضای باز امکان ارائه خدمات را داشتند، اما از هم‌اکنون با تغییر رنگ کرونایی مشهد، با شرایط ذکر شده می‌توانند در فضای بسته هم به ارائه خدمات بپردازند.

 

بنانژاد عنوان کرد: با توجه به تغییراتی که رخ داده، گروه‌های شغلی چهارگانه حذف و هفت رسته شغلی جایگزین آن شد و اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مد نظر است. با تغییر رنگ مشهد به رنگ زرد، برای واحد‌های صنفی تعطیلی اعمال نخواهد شد و مشاغل با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به ادامه فعالیت خواهند بود.



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایسنا/هرمزگان یک متخصص رادیوآنکولوژی گفت: در خانم ها شایع ترین سرطان، سرطانی سینه و سپس سرطان های رحم تخمدان و گردن رحم یا سرویکس و در آقایان نیز شایع ترین سرطان ها سرطان ریه پروستات و دستگاه گوارش است.

دکتر یعقوب آشوری در گفت و گو با ایسنا، افزود: سرطان رشد خارج از قاعده و بیش از حد سلول های بدن می باشد زمانی که عدم تعادل بین ژن ساپرس کننده تومور و ژن سرطان زا در بدن ایجاد شود سلول های طبیعی بدن به شکل سرطانی شدن پیش خواهند رفت البته نقش محیط هم در این بین بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به این سوال که شایع ترین سرطان‌ها چه سرطان‌هایی هستند بیان کرد: در واقع شایع ترین سرطان در دنیا سرطان های پوست است اما به دلیل اینکه اصولاً این سرطان ها زود تشخیص و درمان داده می‌شوند در دسته‌بندی شایع ترین سرطان ها قرار نمی گیرند اما به صورت معمول در خانم ها شایع ترین سرطان، سرطانی سینه و سپس سرطان های رحم تخمدان و گردن رحم یا سرویکس و در آقایان نیز شایع ترین سرطان ها سرطان ریه پروستات و دستگاه گوارش است.

مقالات دیگر:فیزیوتراپی ریه در منزل

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص عوامل محیطی موثر در بروز سرطان خاطرنشان کرد: بسته به نوع سرطان عوامل موثر در بروز آن متفاوت است مثلاً برای سرطان ریه مصرف سیگار، در مورد سرطان های پوست شایع ترین علت نور خورشید و یکسری بیماری‌های زمینه‌ای است در مورد بروز سرطان های سینه در خانم ها تغییرات هورمون های جنسی زنانه که سبب بروز عدم تعادل در ژن ها می شود و همینطور یک سری بیماری های خوش خیم و پیش زمینه ،اشعه رادیو اکتیو و اشعه ایکس موثر است.

آشوری عنوان کرد: به صورت کلی مصرف مشروبات الکلی، سیگار قلیان و دود در هرنوع،  در معرض نور آفتاب بودن،  عدم فعالیت جسمانی و ورزش نکردن،  افزایش وزن، مصرف فست فودها که سرشار از نمک چربی و قند می باشند در بروز سرطان ها موثر است.

وی در مورد علائم هشدار دهنده سرطان اضافه کرد: بسته به اینکه سرطان در کدام قسمت از بدن ایجاد شده باشد علائم هشدار دهنده متفاوت خواهد بود مثلاً در مورد سرطان ریه،  سرفه های مکرر که بیشتر از ۲ الی ۳ هفته طول بکشد خصوصاً اگر همراه با خلط خونی باشد حائز اهمیت است در خانمها در سرطان سینه شایع ترین علامت وجود یک توده بدون درد در سینه است اصولاً خانمها به اشتباه دنبال توده های دردناک و ترشحات چرکی هستند در صورتی که شایع ترین علامت سرطان سینه وجود یک توده بدون درد در سینه است که در صورت پیشرفت ممکن است از نوک سینه ترشحات خونابه خارج شود ، پوست سینه حالت پوست پرتقالی میشود و گاها پوست سینه زخم شده و بعضاً توده آنقدر بزرگ می‌شود که به پوست سینه یا قفسه سینه چسبیده و غده های لنفاوی زیر بغل را درگیر می‌کند.

آشوری با یادآوری این که شایع ترین سرطان در کل دنیا سرطان پوست است اما چون زود تشخیص می‌شود جزو تقسیم بندی ها نمی آید گفت: در مورد سرطان پوست، هر زخمی که اطرافش برجسته و وسط آن فرو رفته و حالت قله آتشفشان  دارد و نیاز به بررسی دارد،  زخم هایی که روی سطح پوست خصوصاً پوست صورت بیشتر از یک الی دو ماه ایجاد شده وخوب نشده می تواند نشان از سرطان پوست باشد ، یک نوع شایع سرطان پوست، سرطان ملانوما یا همان سرطان خال است. افرادی که روی سطح پوست شان از قبل خال داشته و این خال طی زمان هیچ تغییری نکرده مشکلی ندارند اما اگر این خال تغییر رنگ پیدا کرد یا حاشیه اش تغییر یافته و برجسته و بزرگ شد نیاز به بررسی دارد،  در مورد سرطان های گوارشی نیز مهمترین علامت هشدار دهنده خونریزی از دستگاه گوارش است.

 

این پزشک متخصص رادیوآنکولوژی در مورد اهمیت انجام آزمایش های روتین و غربالگری برای تشخیص به موقع و زود هنگام سرطان افزود: در مورد سه نوع سرطان روش های پیشگیری و غربالگری نقش مهمی در جلوگیری از مرگ و میر دارد برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه انجام ماموگرافی در سن ۳۵ سالگی یک بار و بعد از آن از سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی هر دو سال یکبار و بعد از ۵۰ سالگی هر سال یکبار توصیه می شود برای غربالگری سرطان گردن رحم یا سرویکس در خانم ها تست پاپ اسمیر از سن ۲۱ تا ۳۰ سالگی بصورت سالیانه و بعد از سی سالگی هر سه سال یکبار انجام شود و برای غربالگری سرطان های روده و کولون توصیه به انجام کولونوسکوپی از سن ۵۰ سالگی هر ۱۰ سال یکبار و یا انجام آزمایش تست خون مخفی در مدفوع به صورت سالیانه یا تست باریم انما دابل کنتراست یا سیگموئیدوسکوپی هر ۵ سال یکبار از ۵۰ سالگی توصیه گردیده است که انجام این روش های غربالگری در  این سه نوع سرطان در جلوگیری از بروز و تشخیص زودهنگام و درمان بسیار موثر بوده است.

آشوری با بیان اینکه برای برخی از سرطان‌ها آزمایش غربالگری خاصی وجود ندارد ولی در مورد سرطان خون نیز انجام آزمایش های خونی می تواند موثر باشد، در پاسخ به این سوال که چه کاری انجام بدهیم که کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار بگیریم گفت:  اصلاح روش زندگی، پرهیز از مصرف سیگار  و انواع دود و مشروبات الکلی، داشتن فعالیت های بدنی ورزش و پیاده روی به صورت هر هفته پنج بار و هر بار نیم ساعت که با این پیاده روی ضربان قلب افزایش یابد، مصرف میوه و سبزیجات،  کنترل وزن و اجتناب از چاقی و اضافه وزن، پیروی از یک سبک  غذایی سالم  و همچنین انجام درمانهای مرتبط با بیماریهای زمینه ای در افرادی که درگیر بیماری خاصی می باشند تا حد بسیار زیادی ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

این پزشک عضو هیئت علمی در مورد روش های درمان سرطان گفت: به صورت عمومی سه روش جراحی،  شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان انجام می‌شود که موثر ترین روش روش جراحی است که طی آن توده به صورت کامل خارج شود بعد از آن بسته به مرحله بیماری، نوع تومور و استیج آن برای بیمار شیمی درمانی و در صورت لزوم پرتودرمانی انجام خواهد شد

آشوری یادآور شد که اصولاً تومورها در استیج یا به عبارتی مرحله یک، با جراحی به صورت کامل درمان می شوند اما برخی از تومورها حتی در مرحله یک هم نیاز به شیمی درمانی دارند و در مواردی هم بسته به نوع تومور و محل تومور تحت پرتودرمانی قرار خواهند گرفت.

مقالات دیگر:بهترین آسایشگاه سالمندان تهران



:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

زمانی که از آهنگ برای ماشین شاد یا آهنگ بیس دار ماشین صحبت می کنیم تنها به این علت نیست که موسیقی در ما احساس خاصی را به وجود می آورد بلکه مغزمان به شیوه ی خاص به شاد یا غمگین بودن آهنگ واکنش نشان خواهد داشت.

تاثیرات موسیقی بر رانندگی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا افراد بسیار زیادی به موسیقی علاقه دارند و در مواقع مختلف به سراغ موسیقی می روند و از آن استفاده می کنند. اما شاید بسیاری از ما در مورد تاثیرات موسیقی بر مغز و بدن اطلاعات مفیدی نداشته باشیم و هر موسیقی که باشد را گوش می کنیم و نوع آن برایمان فرقی ندارد. با توجه به اینکه در بخش بزرگی از زندگی ما موسیقی وجود دارد جالب است بدانید تاثیرات مستقیمی بر روی ذهن مان خواهد داشت.

زمانی که از آهنگ برای ماشین شاد یا آهنگ بیس دار ماشین صحبت می کنیم تنها به این عزمانی که از آهنگ برای ماشین شاد یا آهنگ بیس دار ماشین صحبت می کنیم تنها به این علت نیست که موسیقی در ما احساس خاصی را به وجود می آورد بلکه مغزمان به شیوه ی خاص به شاد یا غمگین بودن آهنگ واکنش نشان خواهد داشتلت نیست که موسیقی در ما احساس خاصی را به وجود می آورد بلکه مغزمان به شیوه ی خاص به شاد یا غمگین بودن آهنگ واکنش نشان خواهد داشت تا این حد که حتی یک قطعه کوتاه شاد یا غمگین می تواند برای ما بسیار تاثیرگذار باشد.

انتخاب اهنگ برای ماشین

یکی از مکان های که می توانیم برای خودمان اهنگ گوش کنیم و از لحظات لذت ببریم در ماشین و رانندگی می باشد. مطمئن باشید اگر شما آهنگ ماشین را به درستی انتخاب کنید قطعاً خلق و خوی شما را آرام خواهد کرد و می توانید با آرامش بیشتری به مسیرتان ادامه بدهید.

گوش دادن آهنگ در ماشین مزیت های بیشماری داشته است که شاید کمتر به آن ها دقت کرده باشید ولی آهنگ ماشین مخصوصاً برای رانندگان کامیون که شبانه روز در جاده ها هستند می ‌تواند موجب حفظ روحیه راننده شود و حتی بر کاهش خستگی حین رانندگی آنها نیز تاثیر گذار باشد.

موسیقی به رانندگان کمک بزرگی می نماید اما اگر آهنگ های که شما انتخاب می کنید شامل آهنگ های خاص باشد می تواند خطراتی را در حین رانندگی برای شما داشته باشد و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که موسیقی تاثیر مستقیم بر روی رانندگی دارد و هر چقدر که موسیقی از لحاظ صدا و شدت ضربان در درجه پایین تر قرار بگیرد به همان میزان بر روی رانندگی تاثیرات منفی کمتری خواهد داشت. اینکه چگونه آهنگ ماشین را انتخاب کنیم سوالی است که ممکن است برای بسیاری از رانندگان با تجربه به وجود بیاید که در ادامه به آن اشاره شده است.

مقالات بیشتر:آموزشگاه گیتار غرب تهران

تاثیر موسیقی بر رانندگی

خلق و خوی هر کسی یک عامل مهم است که در نحوه رفتار شخص و کارهایی که انجام می دهند تاثیر گذار خواهد بود. مثلاً رانندگی می تواند بر روی روحیه ما تاثیر گذار باشد؛ اگر حال و هوای گرفته ی داریم و ناراحت هستیم و در حین رانندگی موسیقی گوش کنیم ممکن است کمی بهتر شویم؛ به همین شکل عده ای به نوعی موسیقی را انتخاب می کنند که شامل باس ، صداهای بلند می باشد.

 

این واقعیت را باید بدانیم که نوع آهنگی که شما به عنوان آهنگ ماشین برای خود انتخاب می کنید تاثیر مستقیم بر روی بدن شما خواهد داشت و ضربان قلب تان با آن هماهنگ میشود. زمانی که افراد اهنگ بیس دار برای ماشین انتخاب می کنند یا به موسیقی خشن و بلند گوش میدهند مطابق با آن حال و هوایشان نیز تغییر خواهد داشت و این تاثیرات بر روی اقداماتشان در حین رانندگی نیز نشان داده خواهد شد.

پس با این توصیف نتیجه می گیریم که آهنگ ماشین در حین رانندگی تاثیر مستقیم بر راننده خواهد داشت. به همین جهت در صورتی که شما نگران رانندگی با رفتارهای غیرقابل کنترل یا رانندگی خشن هستید به شما توصیه می کنیم حتما اهنگ های پرخطر در حین رانندگی را بشناسید و سعی کنید اهنگ ماشین را به نوعی انتخاب کنید که که آرامش بخش باشد و به شما در زمان رانندگی ارامش، اطمینان و دقت را القا کند نه اینکه موجب حواس پرتی شما در زمان رانندگی شود.

شناسایی انواع موسیقی و تاثیرات آن بر رانندگی

- موسیقی اشعار پیچیده ی را شامل می شود که ممکن است راننده برای درک اشعار آن تمرکز کرده و بر روی راننده تاثیر گذار باشد.

- موسیقی که جاز بوده یا جلوه جاز است موجب می شود که راننده با سرعت بیشتر رانندگی کند.

- افرادی که به عنوان شنونده موسیقی رگه یا رگی هستند و در نهایت بیشتر از اینکه روی رانندگی تمرکز کند بر روی موسیقی تمرکز میکنند.

- موسیقی راک در اکثر مواقع راننده را به حالتی شبیه سقوط حرکت میکند.

- افرادی که در زمان رانندگی هیپ هاپ گوش می دهند در رانندگی بی مسئولیت تر بوده و عملکرد تهاجمی تری خواهند داشت.

- افرادی که نوع موسیقی drum bass را ترجیح میدهند در رانندگی رفتارهای پرخاشگرانه ی بیشتری دارند.

- در نهایت رانندگی با موسیقی کلاسیک ایمن ترین نوع به شمار می رود چرا که روحیه تان را آرام خواهد کرد و این موسیقی به دلیل آرام و کند بودن بیشتر توصیه می گردد.

اگر اهنگ برای ماشین شاد انتخاب می کنید یا اهنگ بیس دار ماشین را پسند می کنید حتما تنوع را در نظر بگیرید تا از تاثیرات مثبت گوش دادن موسیقی در حین رانندگی بهره مند شوید.

رانندگانی که برای خودروی خود از سیستم های حرفه ای استفاده می کنند اولین کاری که برای آهنگ ماشین خود در نظر می گیرد آهنگ بیس دار ماشین است که قطعا با توجه به اشاره های که در پاراگراف های فوق داشتیم بهتر است در انتخاب اهنگ دقت شود و تنوع نیز مد نظر گرفته شود تا از خستگی در طول رانندگی کاسته شود و تاثیرات منفی به دنبال نداشته باشد.

بهترین اهنگ ها را از کجا دانلود کنیم؟

امروزه وب سایت های بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد که شما می توانید برای دانلود آهنگ ماشین سری به آنها بزنید و برای دانلود آهنگ بیس دار ماشین و آهنگ برای ماشین شاد و.... از آن ها استفاده کنید و مجموعه ی از اهنگ های متنوع را دانلود کنید و در طول رانندگی آن ها را گوش کنید و احساس خستگی نکنید. ولی توصیه می شود وب سایتهای را برای دانلود انتخاب کنید که بتوانید قبل از دانلود موسیقی را به صورت آنلاین گوش کنید از این رو سایت نیاز موزیک بهترین موسیقی ها در یک فایل برای شما قابل دانلود قرار داده تا راحت بتوانید مجموعه ی از موسیقی ها را در ماشین برای خود داشته باشید..

مقالات دیگر:خانه سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

شخصیت شناسی جالب بر اساس تاریخ تولد

 

تم تولد تهران

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر کمی جست و جو کنید، احتمالاً به نتیجه میرسید که محتوای اموزشی فراوان و مطالب متنوعی در زمینه‌ی شخصیت شناسی وجود دارند: شخصیت شناسی از روی اسم، شخصیت شناسی از روی سال تولد، شخصیت شناسی از روی قد، شخصیت شناسی از روی ماه تولد، فال شخصیت شناسی، شخصیت شناسی ماه تولد، شخصیت شناسی از روی اسم، خصوصیات روز و ماه تولد و…. اما این‌بار گزارشی متفاوت از شخصیت شناسی برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم.

 

روان شناسان شخصیتی اعتقاد دارند که شماره تولد، شما را از آن شخصیت شناسی از روی تاریخ تولد – تست روانشناسی چیزی که می‌خواهید باشید دور نمی‌کند، بلکه مانند رنگی است که نوع آن و زیبایی اش برای افراد مختلف متفاوت است. به مثال زیر توجه کنید:

 

فرض می‌کنیم که شما متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۴ هستید. اردیبهشت ماه دوم سال است پس:

 

۹=۱+۸=۱۸=۵+۹+۳+۱=۱۳۹۵=۱۳۶۴+۲+۲۹

 

شماره تولد ۹ است و اکنون می‌توانید آنچه راکه مربوط به این شماره است با خود مطابقت دهید.

 

تفسیر اعداد:

 

۱- خالق و مبتکر:

 

'یک'‌ها پایه و اساس زندگی هستند. مدام عقیده‌های تازه و بدیع دارند و این شرایط در آن‌ها طبیعی است. مدام دوست دارند تمامی کار‌ها و مسایل بر حول محوری که آن‌ها می‌گویند و تعیین می‌کنند در گردش باشد و، زیرا مبتکر هستند، گاهی خود خواه می‌شوند. با این حال' یک'‌ها به شدت صادق و وفادارند و به خوبی مهارت‌های سیاسی را یاد میگیرند. مدام دوست دارند حرف اول را بزنند و غالبا رهبر و فرمانده هستند، زیرا عاشق این هستند که' بهترین' باشند. در استخدام خود بودن و برای خویش کار کردن بزرگ‌ترین کمک به آنهاست، ولی باید یاد بگیرند عقیده‌های افراد دیگر ممکن است بهتر باشد و باید با رویی گشوده آن‌ها را هم بشنوند.

 

۲- پیام آور صلح:

 

'دو'‌ها سیاست مدار به دنیا می‌آیند! از احتیاج افراد دیگر خبر دارند و غالبا قبل از سایرین به آن‌ها فکر می‌کنند. اصلاً تنهایی را دوست ندارند. دوستی و همراهی با افراد دیگر برای شان بسیار مهم است و میتواند آن‌ها را به موفقیت در زندگی رهنمود سازد. اما از سوی دیگر، اگر در دوستی با کسی حس ناراحتی کنند ترجیح میدهند تنها باشند. از آنجایی که ذاتا خجول هستند باید در تقویت اعتماد به نفس خویش سعی کنند و با استفاده از لحظه‌ها و فرصت‌ها آن‌ها را از دست ندهند.

 

۳- قلب تپنده زندگی:

 

'سه'‌ها ایده آلیست هستند، بسیار فعال، اجتماعی، جذاب، رمانتیک وبسیار صبور و پر تحمل. خیلی کار‌ها را با هم آغاز می‌کنند، ولی تمامی آن‌ها را پیگیری نمی‌کنند. دوست دارند که افراد دیگر شاد باشند و برای این کار تمام سعی خویش رابه کار می‌گیرند. بسیار محبوب اجتماعی و ایده آلیست هستند، ولی باید یاد بگیرند که دنیا را از دید واقعگرایایه تری هم ببینند.

 

۴- محافظه کار:

 

' چهار'‌ها بسیار زودرنج و سنتی هستند. آن‌ها عاشق کار‌های روزانه، روتین و پیرو نظم و انضباط هستند و تنها زمانی وارد عمل میشوند که دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند. به سختی کار و سعی می‌کنند. عاشق طبیعت و محیط خارج از خانه هستند. بسیار مقاوم و با پشتکار هستند. ولی باید یاد بگیرند که انعطاف پذیری بیشتری داشته و با خویش مهربانتر باشند.

 

۵- ناهماهنگ با جماعت:

 

' پنج'‌ها جهانگرد هستند و کنجکاوی ذاتی، خطر پذیری و شوق سیری ناپذیر آن‌ها به جهان هستی و دیدن محیط پیرامون خویش، غالبا برای شان درد سر ساز می‌شود. آن‌ها عاشق تنوع هستند ودوست ندارند مانند درخت در یک جا ثابت بمانند. تمام دنیا مدرسه آنهاست و در هر موقعیتی به دنبال یادگیری هستند. سوالات آن‌ها هرگز تمام نمی‌شود. آن‌ها به خوبی یاد گرفته اند که قبل از اقدام به عمل، تمامی جوانب کار را سنجیده و خاطرجمع شوند که قبل از نتیجه گیری، تمامی حقیقت‌ها را مد نظر قرار داده اند.

 

۶- رمانتیک و احساساتی:

 

' شش'‌ها ایده آلیست هستند و زمانی شادمان میشوند که حس سودمندبودن کنند. یک ارتباط خانوادگی بسیار محکم برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اعمالشان بر تصمیم گیری هایشان مؤثر است و آن‌ها احساس غریب برای نگهداری از افراد دیگر و کمک به آن‌ها دارند. بسیار وفادار و صادق بوده و معلمان بزرگی می‌شوند. عاشق هنرو موسیقی هستند. دوستانی صادق و در دوستی ثابت قدم هستند. ' شش'‌ها باید بین چیز‌هایی که میتوانند آن‌ها را تغییر دهند و چیز‌هایی که نمی‌توانند، تفاوت قائل شوند.

 

۷- عاقل و خردمند:

 

' هفت'‌ها جست و جو گر هستند. آن‌ها مدام به دنبال اطلاعات مخفی و پنهان بوده و به سختی اطلاعات حاصل شده را با ارزش واقعی آن می‌پذیرند. احساسات هیچ ارتباطی با تصمیم گیری‌های آن‌ها ندارد. با این که در خصوص همه چیز در زندگی سؤال می‌کنند، ولی دوست ندارند مورد سوال واقع شوند و هیچوقت کاری را ابتدا به ساکن با سرعت آغاز نمی‌کنند و شعارآن‌ها این است که به آرامی میتوان مسابقه را برد. آن‌ها فیلسوف‌های آینده هستند؛ طالبان علم که به هر چه می‌خواهند می‌رسند و سؤال بی جوابی ندارند. مرموز هستند و در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و باید یاد بگیرند در این دنیا چه چیزی باورکردنی است و چه چیزی نه!

 

۸- آدم کله گنده:

 

' هشت'‌ها مشکل گشا هستند. اساسی و حرفه‌ای سراغ مشکل رفته و آنرا حل می‌کنند. قضاوتی درست دارند و بسیار مصمم هستندو طرحهاو نقشه‌های بزرگی دارند و دوست دارند زندگی خوبی داشته باشند. مسئولیت اشخاص را بر عهده می‌گیرند و مردم را با هدف خاص خویش می‌بینند. با وضعیت ویژه‌ای این قابلیت رابه وجود می‌آورند که افراد دیگر مدام آن‌ها را رییس ببینند.

 

۹- اجرا کننده و بازیگر:

 

' نه'‌ها ذاتا هنرپیشه هستند. بسیار دلسوز افراد دیگر و بخشنده بوده و آخرین پول جیب خویش را هم برای کمک به افراد دیگر خرج می‌کنند. با جذابیت ذاتی شان اصلاً در دوست یابی مشکلی ندارند و هیچ کس برای آن‌ها شخص غریبه‌ای به حساب نمی‌آید. در حالات مختلف شخصیت‌های مختلفی از خویش بروز میدهند و برای افرادی که اطرافشان هستند آشنایی این اشخاص اندکی سخت بنظر میرسد. آن‌ها مثل بازیگرانی هستند که در موقعیت‌های مختلف رفتار‌های متفاوتی نشان می‌دهند. افرادی خوش شانس هستند، ولی خیلی وقت‌ها از آینده خویش ترسناک و نسبت به آن هراسان هستند. آن‌ها برای موفقیت باید به یک دوستی و عشق دو جانبه که میتواند مکملشان در زندگی باشد دست یابند.



:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

یکی از عادت‌های خطرناکی که بسیاری از افراد ممکن است بدان مبتلا باشند، شنیدن موسیقی با صدای بلند است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل، شنیدن موسیقی در هنگام رانندگی، یکی از عادات اشتباهی که ممکن است بسیاری از افراد با آن درگیر باشند؛ اما این عادت دارای خطراتی که ممکن است از آن آگاه نباشید.

در تحقیقاتی که از سوی دانشگاه برونل لندن به انجام رسیده، شنیدن موسیقی بلند به هنگام رانندگی می‌تواند به خستگی مغز منجر شده و راننده را در معرض انجام اشتباه قرار دهد.

بر اساس این تحقیق، پژوهشگران ۳۴ داوطلب بالغ را در هنگام انجام رانندگی با شبیه ساز رانندگی در مسیر‌های خاص مورد آزمایش قرار دادند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران

در این آزمایش ۸ دقیقه ای، رانندگان با پنج رویداد از جمله عبور عابران پیاده، چراغ قرمز و سبقت کامیون روبرو می‌شدند و باید پاسخی مناسب به این رویداد‌ها می‌دادند.

محققان در این بررسی رفتار و عملکرد هر راننده را نیز در شرایط‌های صوتی مختلف مانند سر و صدای ترافیک شهری، صحبت کردن، موسیقی آرام، موسیقی بلند، موسیقی بی کلام مورد آزمایش قرار دادند.

آن‌ها در این بررسی دریافتند موسیقی بلند همراه با خواننده سبب می‌شود تا برانگیختگی احساسی بیشتری در افراد در مقایسه با موسیقی آرام ایجاد کند.

موسیقی بلند

این در حالی است که پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده بود؛ موسیقی بلند می تواند سطح پرخاشگری را بالا برده و اعتماد به نفس بیش از حد را در میان افراد، خصوصا رانندگان جوان تقویت کند. همچنین رانندگان باید از موسیقی ملایم به هنگام رانندگی در داخل شهر‌ها برای بهبود وضعیت احساسی خود استفاده کنند.

پروفسور «Costas Karageorghis» محقق و روانشناس از دانشگاه برونل، به نشریه تایمز انگلیس گفت: مهمترین نکته‌ای که هنگام گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی باید در نظر بگیرید این است که مطمئن شوید شخص از نظر روانی دچار بار ذهنی نیست.

همچنین بر اساس این پژوهش با کاهش عوامل حواس پرتی، رانندگان خوب می‌توانند روی جاده تمرکز کرده و بنابراین شانس بیشتری برای شناسایی به موقع خطرات احتمالی را دارند.

مقالات دیگر:خانه سالمندان غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

با ۵ تا از گرانترین درمان های دندانپزشکی در جهان آشنا شوید

تسنیم

لابراتوار دندانسازی

درمان های دندانپزشکی بسیار گسترده بوده و تعدد زیادی دارند...

دندانپزشکی در ایام کرونا

درمان های دندانپزشکی بسیار گسترده بوده و تعدد زیادی دارند. معمولا ساده ترین درمان دندانپزشکی، ترمیم دندان پوسیده یا کشیدن آن است که هزینه‌های نسبتا کمتر و مناسبی در تمام دنیا دارند اما یک سری درمان هستند که به طرز عجیبی هزینه های بسیاری بالایی دارند. در این مقاله با 5 درمان دندانپزشکی که گفته می شود گرانقیمت‌ترین درمان‌ها در تمام دنیا و حتی کشور خودمان هستند آشنا خواهید شد. اگر کنجکاو هستید که این درمان ها کدامند حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

لمینت دندان

 

* حدود هزینه: 1000 تا 2500 دلار*

 

لمینت دندان از پرطرفدارترین درمان های دندانپزشکی در سراسر جهان است. این روش به قدری محبوب است که سن افرادی که خواهان آن هستند به زیر 20 سال رسیده است. لمینت دندان نوعی ونیر دندانپزشکی است. آن ها لایه های بسیار نازک و همرنگ دندان هستند که به جهت زیبایی و برطرف کردن عیوب ظاهری به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند.

 

قیمت لمینت دندان بر اساس هر واحد یا هر دندان محاسبه می شود و به صورت حدودی هزینه هر واحد از آن در جهان می تواند به 2500 دلار برسد. جایگزین ارزان قیمت لمینت دندان ونیر کامپوزیت دندان است که از نظر زیبایی تقریبا مشابه با لمینت است ولی هزینه به مراتب کمتری در بر دارد.

 

هزینه لمینت دندان در ایران چقدر است؟

 

لمینت ها بسته به فاکتورهای مختلفی هزینه های متفاوتی دارند. آن ها به صورت حدودی در محدوده قیمت 2 تا 3 میلیون تومان هستند اما ممکن است بیشتر از این هزینه در بر بگیرند. برای اطلاع از تعرفه دقیق لمینت دندان می توانید روی کلیدواوژه قیمت لمینت دندان کلیک کنید. در صفحه باز شده جدول تعرفه لمینت درج شده و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه شده است.

 

چرا هزینه لمینت دندان زیاد است؟

 

لمینت دندان نوعی پروسه و روش زیبایی دندان است. آن دسته از درمان های دندانپزشکی که به منظور زیبایی دندان صورت می گیرد عملاً تحت پوشش بیمه دندانپزشکی شما قرار نمی گیرد. به این ترتیب، تمام پروسه های زیبایی دندان به دلیل اینکه میبایست خودتان هزینه آن را پرداخت کنید گرانتر هستند. بنابراین این می تواند گران بودن هزینه لمینت دندان را توجیه کند.

 

 

 

ایمپلنت دندان

 

* حدود هزینه: 1500 تا 3000 دلار*

 

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته است. یک ایمپلنت از چند بخش تشکیل شده و مهم ترین قسمت آن یک پیچ از جنس تیتانیوم است که در نقش ریشه دندان از دست رفته وارد استخوان فک شده و به آن جوش میخورد. سپس اباتمنت و روکش دندان را روی آن قرار می دهند تا مبدل به یک دندان مستحکم و زیبا شود.

 

ایمپلنت ها طوری طراحی و کاشته می شوند که با فک شما جوش می خورند و مانند دندان طبیعی عمل می کنند. در اکثر موارد، می توانید انتظار داشته باشید که ایمپلنت های شما تا آخر عمر دوام قابل قبولی داشته باشند.

 

گفته می شود که هزینه اولیه کاشت ایمپلنت معمولاً بیشتر از درمان های جایگزین مانند بریج یا دندان مصنوعی است. اما اجازه ندهید برچسب قیمت بالا، شما را فریب دهد. زیرا اگرچه شما در ابتدا برای داشتن ایمپلنت هزینه بیشتری می پردازید، اما به سبب اینکه تا پایان عمر آن را خواهید داشت، در هزینه های آینده دندانپزشکی صرفه جویی خواهید کرد. این درحالی است که روش های جایگزین مانند دندان مصنوعی طول عمر و دوام کمتری دارند و مکررا روی دست شما هزینه میگذارند.

 

 

 

ارتودنسی دندان

 

* حدود هزینه: 3000 تا 7500 دلار*

 

ارتودنسی یکی از تخصصی ترین شاخه های دندانپزشکی است که متخصصان آن به مرتب کردن نامنظمی های دندانی و رفع ناهنجاری های فکی می‌پردازند. از آنجا که این درمان زمانبر است و پیچیدگی های خاص خود را دارد به عنوان یکی از گرانترین درمان های دندانپزشکی شناخته می شود. برخلاف تصور، درمان های ارتودنسی تنها مخصوص کودکان نیستند و مادامی که بیشتر دندان ها سالم باشند حتی در سنین بلا 50 سال نیز می توان ارتودنسی کرد.

 

چرا هزینه ارتودنسی زیاد است؟

 

در تمام دنیا به دلیل اینکه تجهیزات ارتودنسی گران هستند و مدت زمان درمان بیشتری دارند، هزینه آن ها نیز بسیار بیشتر از روش های مرسوم دندانپزشکی دیگر است. همچنین درمان های ارتودنسی کاملا تخصصی هستند و باید توسط ارتودنتیست انجام شوند و این متخصص نیز حق الزحمه بیشتری نسبت به دندانپزشکان دیگر میگیرد.

 

جراحی دهان و دندان

 

* حدود هزینه: 500 تا 10000 دلار*

 

یک سری جراحی خاص در ناحیه دهان و دندان انجام می شود که هزینه بالایی دارند و عمده دلیل گران بودن آن ها این است که پیچیده هستند، با ریسک زیادی همراهند و در کل به شیوه جراحی صورت میگیرند. مثلا جراحی فک، جراحی لثه، جراحی برای کشیدن دندان و ... تنها تعدادی از این عمل ها هستند.

 

روکش دندان یا تاج دندان

 

* حدود هزینه: 1000 تا 3500 دلار*

 

روکش ها از جمله کاربردی ترین پروتزهای دندانی در دندانپزشکی هستند. آن ها آخرین راه حل نجات دندان و نابودی آن هستند. اگر دندانی به قدری پوسیده باشد که نشود با پر کردن آن را احیا کرد با کمک روکش ترمیم می شود. روکش دندان معمولا پس از عصب کشی گسترده دندان استفاده می شود و به خوبی از دندان محافظت می کند. این پروتز کاربردی ظاهری مشابه با تاج دندان خودمان دارد.

 

یک روکش دندان ممکن است از مواد مختلفی مانند سرامیک، کامپوزیت، طلا، زیرکونیوم، استیل و .... هزینه روکش دندان بسته به ماده ای که در ساخت آن استفاده شده متغییر است ولی به هر حال جزء گرانترین درمان های دندانپزشکی در دنیا به شمار می رود. لازم به ذکر است که روش جایگزین روکش می تواند بیلداپ دندان با ونیر کامپوزیت نیز باشد.

 

چرا قیمت روکش دندان زیاد است؟

 

از نظر پولی، روکش های دندانی به اندازه بسیاری از درمانهای دیگر هزینه ندارند ... اما به نظر می رسد گران تر هستند زیرا هزینه آنها بیش از پرکردن معمولی دندان است و در اکثر برنامه های بیمه ای اصلا پوشش داده نمی شوند. در نتیجه، مردم تمایل دارند که نصب آنها را به مدت طولانی تری به تعویق بیندازند.



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

 

نقش رسانه ملی در شناخت موسیقی و پیامدهای فرهنگی آن

 

آموزشگاه سلفژ غرب تهران

تهران- ایرناپلاس- رویدادهای موسیقی چون جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی برگزار و داوری شده و خاتمه می‌یابند که به ندرت و یا اصلا از طریق صداوسیما به عنوان رسانه ملی منتشر نمی‌شوند و به این عملکرد رسانه ملی نقدهایی وارد شده است.

شستشوی فرش ترک

به گزارش ایرناپلاس، تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر، ارزان و در دسترسِ مردم می‌تواند به نوعی فرهنگ و هنر هر سرزمینی را توسعه و ارتقاء دهد؛ آنگونه که گویی همه مردم در یک مدرسه همگانی تاثیرپذیری دارند.

 

در این میان موسیقی به سبب جذابیت‌هایی که دارد و ارتباطی که مردم با آن برقرار می کنند، می‌تواند به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی مورد حمایت و توجه رسانه ملی قرار گیرد.

 

در واقع این رسانه با تولید برنامه‌های گوناگون موسیقایی و پخش آثار بزرگان و پیشکسوتان این عرصه می‌تواند نقش‌ مهمی در حفظ و زنده نگه‌داشتن موسیقی اصیل و با محتوا و کیفیت را ایفا کند.

 

اما این رسانه در ساخت برنامه هایی از این دست فعال نبوده و یا حضور بسیار ضعیفی دارد چنانکه همواره با کمبود چنین محتواهایی روبه‌رو است. البته در مواردی برنامه‌های خوبی در حوزه موسیقی در این سالها به روی آنتن رفته است اما به دلیل حمایت نکردن از آن بعد از مدتی قطع شده‌اند.

 

هفته گذشته هم حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز که چندین دوره نقش مشاور و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان را عهده دار است از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان انتقاد کرد.

 

وی در این‌ باره گفت: «صدا و سیما مشغول امور سیاسی است و از چنین رویدادهایی غفلت می‌کند. مدیران تلویزیون از تاثیر چنین جشنوارهایی بر رشد معرفت شنیداری جامعه غفلت دارند و آن را به‌عنوان یک رویداد ملی جامع، ضبط و پخش نمی‌کنند.»

 

وی گفت : «اگر بخواهیم فراگیری درصورت این رویداد وقوع یابد، ضرورت دارد که رسانه‌ها کمک کنند، مطمئنم محتوای جشنواره موسیقی جوان به‌طور کلی منش صدق دارد و درمیان هنرمندان موسیقی راه فراگیری می‌رود.»

 

اما به راستی تلویزیون تا چه اندازه بر سلیقه مردم در انتخاب موسیقی ارزشمند و ایرانی تاثیر می‌گذارد؟ آیا این رسانه در این سالها واقعا از پخش و تولید برخی برنامه‌های موسیقایی و پوشش برنامه‌ها غفلت کرده است و اگر چنین است در کدام بخش‌ها بوده است؟

 

در همین موضوع با هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی به گفت‌ وگو پرداختیم.

 

اندک بودن میزان مصرف موسیقی ایرانی در شبکه‌های تلویزیون

 

ایرناپلاس: نقش صدا و سیما و برنامه‌های تلویزیونی در گرایش مردم به سمت موسیقی ایرانی چقدر است و نظارت‌ها چگونه می‌تواند بر کیفیت آثار موسیقایی تلویزیون و دیگر تولیدات اثرگذار باشد؟

 

هوشنگ جاوید: دو نوع شورا در حوزه شعر و موسیقی کشور داریم که به صورت پیشینی نظارت دارند. ایراد این نوع نظارت آن است که نوع‌آوری، تفکر و اندیشه صحیح نسبت به موضوعات را از هنرمند می‌گیرد. اما به اعتقاد من اگر نظارتی وجود داشته باشد باید به صورت پسینی باشد.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰ سال است که نهادی به نام دفتر صیانت از هنر و هنرمند ایجاد کرده است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد قوی عمل کند باید وظایفی را به این دفتر بسپارد و نظارت‌های پیشین را کنار بگذارد.

 

باید دیگر به نظارت موسیقی و شعر نیاز نداشته باشند و دست هنرمند را باز بگذارند. یعنی هنرمندان آثاری را که فکر می‌کنند برای جامعه خوب و مناسب است، تولید کنند.

 

به طور قطع عده‌ای به این تولیدات زمانی که به بازار بیایند، نقد دارند و همانطور که برخی برای بعضی از تولیدات موسیقی‌ نقد می‌نویسند به همان اندازه برخی از دستگاه‌های فرهنگی هم ممکن است نقد داشته باشند که اگر نسبت به آثار تولیدی نقد و مشکل جدی داشته باشند می‌توانند به دفتر صیانت شکایت ببرند و با بیان ادله‌هایشان نسبت به آن آثار شکایت نمایند.

 

در آنجا تهیه‌کننده و هنرمند یا شاعر دفاع می‌کند که ممکن است برنده یا بازنده هم شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نظارت پسین تمام اتهام‌هایی که در حال حاضر از جاهای مختلف به آن وارد می‌شود را از خود مبرا می‌کند و به عنوان یک داور عادل آثار هنرمندان و منتقدان را قضاوت و داوری می‌کند که به نظر من این بهترین راه است.

 

البته صدا و سیما علاوه بر نظارت پیشینی، نظارت پسینی هم دارد. یعنی شعر را بعد از تایید و زمانی که در اثری به کار برده می‌شود توسط گروه نظارت بررسی می کند که آیا درست ترکیب شده یا خیر و آیا موسیقی برای آن شعر مناسب است یا خیر.

 

این شکل از نظارت جلوی نوآوری صحیح و اندیشه را می‌گیرد و یک سویه عمل می‌کند. به همین دلیل است که به تعداد بینهایت؛ شعرهای عاشقانه کم‌محتوا داریم که بیشتر در بخش موسیقی سّبُک جامعه حرکت می‌کنند. اما نقش صدا و سیما در این میان چیست؟

 

باید گفت که میزان مصرف موسیقی ایرانی یا به عبارت دیگر آن چیزی که به عنوان موسیقی ردیف و دستگاه و موسیقی نواحی و مناطق می‌شناسیم در شبکه‌های اصلی صدا و سیما بسیار اندک است.

 

ضعف رسانه ملی در شناخت موسیقی

 

ایرناپلاس: چه دلایلی باعث می‌شود که کیفیت آثار موسیقایی به این اندازه کاهش پیدا کند که شاهد پخش برخی از آنها در رسانه‌ای مانند تلویزیون هستیم؟

 

جاوید: موسیقی امروزی، موسیقی فرنگی را در ذهن جامعه ایرانی جا می‌اندازد و این افراد در گروه نظارت چه بالادستی و چه پایین‌دستی به جای اینکه به این‌ قسمت مساله فکر کنند مسیر را اشتباه می‌روند و بیشتر متن را محور موضوع قرار می‌دهند.

 

به نوعی خوبی و بدی یک اثر را از روی متن داوری می‌کنند در حالی که این کار کاملا غلط است. درواقع خوبی و بدی یک اثر در تلفیقی است که صورت می‌گیرد. باید بررسی کرد که تا چه اندازه موسیقی فرنگی به وسیله متن ایرانی و فارسی به خورد ذهن مخاطب داده می‌شود.

 

این موسیقی پاپ که می‌شنویم و رنگ و لعابی که به آن می‌دهند، ایرانی نیست. استادان بزرگ موسیقی ایران بارها اینها را گوشزد کردند، اما قبل انقلاب دولت وقت گوش نداد و در انقلاب هم این قضیه وارونه شد و بعد از ۵ الی ۶ سال بعد از انقلاب و در اواخر دوره جنگ، شاگردان همان افرادی که موسیقی‌های ایرانی را ترویج می‌کردند، روی کار آمده و همان شکل‌ها را ترویج نموده و خیلی سعی کردند بگویند این موسیقی‌ها بهتر است.

 

در واقع بسیاری از دست‌اندرکاران صدا و سیما و تهیه کنندگان رسانه ملی در شناخت موسیقی ضعف دارند و به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند. چون سالهاست حتی در تلویزیون و دانشکده صدا و سیما، موسیقی تدریس نمی‌شود و تدریس آن را حذف کرده‌اند به همین دلیل شناختی از موسیقی ندارند، در نتیجه بر اساس سلیقه عمل می‌کنند.

 

آثاری که از این رسانه پخش می‌شود برای جامعه ما که مدعی یک جامعه انقلابی و حماسی هستیم در بسیاری موارد ناشایست است و همین مساله برای مخاطب مشکل‌آفرینی می‌کند. اگر به ذات این موسیقی نگاه کنید می‌بینید که این موسیقی با ادوات خود دارای بالاترین معنویت درک و دریافت بوده است.

 

اگر غیر از این بود پس از اسلام برای این موسیقی، سه هزار رساله توسط حکمای اسلامی نوشته نمی‌شد. به هر حال آن افراد که نیاکان ما به حساب می‌آیند در بخش هنر، انسان‌های بی‌سوادی نسبت به دین نبودند و علاوه بر دین و مذهب هنر را هم می‌شناختند. درباره بند بند موسیقی ایرانی رساله‌ها و خطابه‌های مذهبی مثبت نوشته‌اند.

 

جای خالی پیشکسوتان و جوانان با استعداد در تلویزیون

 

ایرناپلاس: با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که ساخت برنامه‌های موسیقی‌محور در تلویزیون بسیار اندک است، علاوه بر آن یکی از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان از غفلت تلویزیون از این رویداد انتقاد کرده، به اعتقاد شما این غفلت و انتقادها بیشتر در چه بخش‌هایی قابل مشاهده است؟

 

جاوید: احساس و سلیقه ما با خط مشی واقعی یک رسانه متفاوت است. بر طبق سلیقه، منِ پژوهشگر علاقه دارم که همه اتفاقات موسیقی از رسانه پخش شود. البته در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود بسیاری از شرکت‌کنندگان و مخاطبان از نوع داوری‌ها گلایه داشته‌اند که تا چه اندازه صحیح است، نمی‌دانیم.

 

اما اگر این رویداد از رسانه پخش شود ممکن است بهانه‌های متفاوتی دست افراد و جریان‌ها بدهند و در این شرایط یک رویداد هنری تبدیل می‌شود به عرصه برخوردهای سیاسی. تلویزیون.

 

در برخی از برنامه‌هایش ممکن است به جوانان میدان دهد. اما کمبود و خلاء اجرای صرف موسیقی در رسانه ما وجود دارد.

 

می‌توانستند این مشکل را حل کنند و بسیار هم ساده بود اما متاسفانه نکردند. برای مثال یک زمان برنامه «تماشاگه راز» که با همت برادران مناجاتی تولید و پخش می‌شد، خدمت بزرگی به تبلیغ موسیقی ایرانی کرد آن هم در بحبوحه‌ای که موسیقی داشت فراموش می‌شد.

 

هنرمندان درجه یکی در این برنامه حضور پیدا کردند که در حال حاضر هیچ‌ یک از آنان در این رسانه دیده نمی‌شوند.

 

در «تماشاگه راز» یک خواننده و یک یا چند نوازنده می‌آمدند و برنامه اجرا می‌کردند. در واقع برنامه‌ای سنگین و وزین بود که کسی هم اعتراض نداشت. اما متاسفانه این رسانه همین را هم از مردم دریغ کرد. تلویزیون در حال حاضر هم می تواند برنامه‌هایی از این دست را ارائه دهد ومفهوم معنوی موسیقی ایرانی را می‌شود از رسانه دید و شنید اما تا وقتی که اجرا نشود سودی ندارد.

 

در حال حاضر به فراغ و هجران آواز ایرانی دچار شده‌ایم. پیشکسوتان بسیاری در این عرصه داریم که سالهاست چهره‌ای از آنها از این رسانه پخش نشده است. برای مثال هنرمندی مانند حسین علیشاپور سالها زحمت کشید اما در این ۲۰ سال گذشته یک تصویر هم از ایشان در این رسانه دیده نشده است.

 

به راستی چرا این رسانه از این افراد استفاده نمی‌کند و آنها را به کار نمی‌گیرد. جوانان بااستعداد بسیاری در این زمینه هستند که آواز ایرانی را خوب فرا گرفته‌اند اما جایی برای ارائه‌اش ندارند.



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشایخی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، اصناف و کسبه و ادارات اعلام کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت گروه های شغلی ۱ و ۲ با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغلی از جمله کلیدسازی، خشکشویی، شیشه بری، عینک فروشی های طبی، تجهیزات پزشکی […]

به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشایخی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، اصناف و کسبه و ادارات اعلام کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت گروه های شغلی ۱ و ۲ با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغلی از جمله کلیدسازی، خشکشویی،

شیشه بری، عینک فروشی های طبی، تجهیزات پزشکی و دکه های روزنامه فروشی می توانند همانند اصناف ضروری مانند داروخانه ها، نانوایی ها، سوپرمارکت ها و رستورانهای بیرون بر به فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: با توجه به محدودیت های وضعیت نارنجی همچنان گروه های شغلی ۳ و ۴  شامل ( مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌،تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی ،همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی،شهربازی‌ها و مراکز تفریحی) همچنان تعطیل خواهند بود.

مشایخی با اشاره به تداوم محدودیت های ترافیکی و رصد خودروهای غیربومی در وضعیت نارنجی گفت: منع تردد خودروها در سطح شهر از ساعت ۲۲ شب تا ۳ صبح استمرار خواهد داشت و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان همچنان ممنوع بوده و ضمن اعمال جریمه مصوب به پلاک های غیربومی از ورود این خودروها به سطح شهر جلوگیری خواهد شد.

فرماندار میانه خاطرنشان کرد: امروز تنها راه عبور این وضعیت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری مردم و مسئولان است.

مقالات دیگر:دفتر وکالت غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیمه سلامت بدهی عمده ندارد و پرداخت‌های سال ۱۳۹۹ به صورت کامل انجام شده است، همچنین تمامی پرداخت‌های مربوط به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فیزیوتراپی‌ها نیز تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ انجام شده است و سایر بدهی‌های محدود موجود نیز طی روزهای آینده پرداخت خواهد.

محمود اخلاقی ۲۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بیمه سلامت دارای اهداف بزرگی مانند پوشش وسیع بیمه‌ای در تمامی نقاط کشور، بهبود کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و... است که تا حدودی نیز به این اهداف دست پیدا کرده، قطعا دستیابی به این اهداف ارتقا سطح سلامت جامعه و مردم را در پی دارد.

مقالات بیشتر:فیزیوتراپی ریه در منزل

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری افزود: طی دو سال گذشته اقدام بزرگی در جهت الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی آغاز شد که با وجود مشکلات بسیار زیادی که در این مسیر قرار داشت، اما خوشبختانه نتایج مثبتی در پی دارد.

وی ادامه داد: همچنین موضوع نظام ارجاع توسط بیمه سلامت نهادینه شد و در حال حاضر صندوق سلامت همگانی این بیمه در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی شده است، این صندوق در ابتدا در چهار استان کشور راه‌اندازی شد و یکی از این استان‌ها، چهارمحال و بختیاری بود و پس از حصول نتایج مثبت در این چهار استان به ۱۰ استان ارتقا پیدا کرد و این امید وجود دارد که طی ماه‌های آینده در تمامی استان‌های ایران این صندوق راه‌اندازی و موجب بهبود خدمات شود.

اخلاقی عنوان کرد: بیمه سلامت توجهاتی نیز به بیماران خاص مانند افراد مبتلا به دیابت دارد و این امکان وجود دارد که پزشک معالج انسولین مورد نیاز این افراد را به صورت آنلاین تجویز کند، همچنین پرداخت هزینه‌ به بیماران توان‌بخشی و کودکان هفت ساله مبتلا به اوتیسم و سایر بیماران خاص درحال انجام است.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: باوجود تمامی مشکلات موجود، اما سازمان بیمه سلامت به‌گونه‌ای در ایران و به خصوص در استان برنامه‌ریزی کرده است که تمامی پرداخت‌ها به‌روز صورت بگیرد.

وی یادآور شد: در کنار تمامی خدمات ارائه شده از سوی سازمان بیمه سلامت ممکن است ایراد و اشکالاتی نیز وجود داشته باشد و به همین علت سازمان بیمه سلامت جهت رسیدگی به شکایات بیمه‌شدگان سامانه‌های مختلفی راه‌اندازی کرده است یکی از این سامانه‌ها تلفن ۱۶۶۶ است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشکلات و شکایات رسیدگی می‌شود.

اخلاقی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری در جشنواره شهید رجایی ۱۴۰۰ رتبه استانی در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی را کسب کرده است و رسالت بیمه سلامت در ایران و استان توجه ویژه به پوشش بیمه همگانی، کیفیت ارائه خدمات، به‌روز کردن پرداخت‌های پزشکان، بیمارستان و سایر موسسات و تعامل سازنده با سایر ارگان‌ها و مسئولان استانی خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: درخصوص نسخه‌نویسی الکترونیک نیز استان یکی از استان‌های برتر در سطح ایران است و تقریبا می‌توان گفت ۱۰۰ درصد مراکز و بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و... در این طرح مشارکت دارند.

 

وی افزود: عمده تعداد بیمه شدگان توسط بیمه سلامت در چهارمحال و بختیاری بیمه شدگان روستایی هستند، تعداد کل بیمه شدگان تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹۲ هزار و ۶۳۱ نفر است که حدود ۴۵۹ هزار متعلق به صندوق روستایی، حدود ۷۵ هزار و ۴۰۰ نفر کارکنان دولت، ۴۰ هزار نفر صندوق سلامت همگانی، ۱۵۹۰ نفر سایر اقشار و حدود ۱۸۷۰ نفر بیمه ایرانیان هستند و به تفکیک شهرستان بیشترین تعداد بیمه‌شدگان در لردگان و پس از آن در شهرکرد وجود دارند.

اخلاقی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر بیمه سلامت بدهی عمده ندارد و پرداخت‌های سال ۱۳۹۹ به صورت کامل انجام شده است همچنین در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز بدهی مربوط به بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری پرداخت شده است و تمامی پرداخت‌های مربوط به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فیزیوتراپی‌ها نیز تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفته است و سایر بدهی‌های محدود موجود نیز طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

مقالات دیگر:قالیشویی مرزداران



:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

فرشبافان زنجانی از مرکب تیزپای بیمه جامانده اند

 

زنجان – ایرنا – بیش از ۳۷ هزار بافنده فرش در زنجان با مشکلات متعددی مواجه هستند که بیمه یکی از مسایل مهم و دغدغه اساسی آنان است.

قالیشویی شهران

به گزارش ایرنا، حمایت از قالیبافان و هنرصنعت فرش دستباف و اجرای قانون بیمه از خواسته های مهم این قشر زحمتکش محسوب می شود.

قالیشویی سرخه حصار

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه ای سال ۱۳۸۸بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و بازرگانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار (کددار) را تصویب کردند.

 

این آیین نامه در سال ۱۳۸۸ مصوب و تا سال ۱۳۹۲ اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد ۴۵۰ هزار نفر از این فعالان بیمه شوند و ظرف ۱۰ سال از زمان تصویب مصوبه، هر سال ۱۰۰ هزار نفر وارد این چرخه شده و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

 

متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به بعد علاوه بر افرادی که سال ها در صف بیمه بودند و نتوانستند از مزایای بیمه بهره مند شوند، بنا به دلایل مختلفی از جمله مثل عدم واریز مبلغ بیمه در همان روز مقرر و یا عدم حضور هنگام مراجعه بازرس، قطع شد.

 

حال، احیای بیمه بافندگان فرش و تحت پوشش قرار گرفتن بافندگانی تاکنون نتوانسته اند بیمه شوند از خواسته مهم فعالان و زحمت کشان این صنف است که با ادعای مسدود شدن سایت نتوانسته اند در این خصوص موفق شوند.

 

۳۷ هزار زنجانی بافنده فرش، منتظر بیمه اند

 

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: در حال حاضر در استان حدود ۴۰ هزار بافنده فرش خانم و آقا در سطح استان داریم که از این تعداد حدود سه هزار نفر نیز بیمه دارند.

 

صمد نجفی ادامه داد: از میان بیمه شده ها نیز بیمه تعدادی قطع شده بود.

 

وی ادامه داد: در مرحله شیوع ویروس کرونا بیمه هشت نفر و در موج دوم بیمه ۱۱ نفر برقرار شد.

 

به گفته رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان، در موج سوم بیمه پنج نفر از بافندگان فرش قطع شده بود که این مشکل تاکنون رفع نشده است.

 

نجفی، شایعه بیمه سایر مشاغل به نام بافندگان فرش را رد کرد و افزود: هیچ یک از دیگر مشاغل استان زنجان به نام بافندگان فرش بیمه نشده اند.

 

وی، بافندگان فرش را پایین ترین قشر جامعه، کم درآمدترین و پرجمعیت ترین خانواده ها بیان کرد و افزود: این قشر که از تولید کنندگان جامعه هستند نیازمند حمایت جدی مسئولان هستند که تاکنون هیچ توجهی نشده و حتی بیمه آنها نیز قطع شده است.

 

بافندگان فرش زنجان حامی ندارند

 

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: قیمت مواد اولیه فرش آنقدر افزایش یافته است که با فروش آن همخوانی ندارد، بافنده فرش این مواد را با نرخ بالاتری خریداری کرده و به امید اینکه با قیمت مناسبی بفروشد، اقدام به بافت می کند.

 

نجفی اظهار داشت: هنگام فروش برای بافنده حتی پول کارگر هم باقی نمی ماند در حال حاضر کارگران ساختمانی روزانه با نرخ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فعالیت می کنند، فرشباف روزانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه فرش در دست سرمایه دار است، ادامه داد: بافنده از قشر طبقه پایین است این مواد را با نرخ منصفانه ای ارائه نمی دهد و روزانه بر قیمت آن اضافه و گرانتر عرضه می کند.

 

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: خریدار فرش نیز سرمایه دار است که یک تخته فرش را با ۲ میلیون تومان از بافنده خرید و با چهار میلیون تومان می فروشد.

 

به گفته نجفی، بافنده پس از بافتن فرش بلافاصله آن را برای فروش در بازار عرضه می کند تا بتواند هزینه های زندگی خود را جبران کند که این نرخ های متفاوت همخوانی ندارد و این قشر همیشه متضرر و سود تلاش وی به جیب سرمایه دار می رود.

 

وی تاکید کرد: تاکنون از تولید کننده و بافنده فرش در استان زنجان حمایتی نشده است که ۴۰ هزار بافنده فرش در استان نیازمند حمایت مسئولان هستند.

 

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان با بیان اینکه در دوران کرونا تسهیلاتی برای حمایت از این قشر پرداخت نشد، گفت: از بین این همه بافنده و فعال در تولید فرش استان فقط ۲۰ تا ۴۰ نفر توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

 

نجفی، علت عدم پرداخت تسهیلات کرونایی برای سایر فعالان در این عرصه را اعلام اتمام بودجه از سوی بانک ها و اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد که هر کدام مسئولیت را به گردن دیگری انداختند.

 

بیمه کارگرانم قطع شد

 

علی شیر اسمخانی یکی از تولید کنندگان فرش زنجان از عدم حمایت مسئولان استان گفت که بسیاری از بافندگان فرش حتی نمی توانند هزینه های زندگی خود را جبران کنند.

 

وی ادامه می دهد: خود ما که تولید کننده هستیم و هم بافنده ها در عذاب هستیم که مشکل بیمه و دریافت در تسهیلات دارند و اما کسی جوابگو نیست.

 

این تولید کننده فرش یادآوری کرد: در حال حاضر ۸۰ نفر از معتادان بهبود یافته از اعتیاد را در کارگاه فرش بافی خود مشغول به کار کرده ام.

 

اسمخانی دریافت تسهیلات بانکی با سود کم را یکی از تقاضاهای بافندگان فرش بیان کرد و افزود: تاکنون مدیر کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به این کارگاه مراجعه کرده اند اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند.

 

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۰ نفر بافنده در استان داشتم که این رقم در زمان حاضر به ۸۰ نفر رسیده اند و این بهبود یافته ها را چنگ و دندان نگهداشته ام چرا که اقدام به ریزش نیرو کنم دوباره به دنبال مواد مخدر خواهند رفت.

 

این تولید کننده فرش زنجانی تاکید کرد: ۱۱ سال برای نیروهایم زحمت کشیده ام و در حال حاضر پاک هستند که همه صاحب زندگی هستند و فرزندان آنها مرا پدربزرگ صدا می زنند.

 

اسمخانی با تاکید بر اینکه با این تعداد نیرو در حال حاضر بیشتر متضرر می شوم و سودی در زمان حاضر ندارم، ادامه داد: در قبال این ضرر به فکر آینده خانواده ها و فرزندان این کارگران هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: معاون هماهنگی امور اقتصادی نیز همراهی سایر مسئولان استانداری از کارگاه فرشبافی بازدید کرده اند اما تاکنون هیچ لطف، حمایت و تسهیلاتی نداشته اند.

 

این تولید کننده فرش زنجانی اضافه کرد: بارها و بارها با مدیر کل تامین اجتماعی استان در این خصوص برقراری مجدد بیمه کارگران رایزنی کرده ایم اما تا این لحظه هیچ نتیجه ای نداده است.

 

وی ادامه داد: کارگری که از نوجوانی فرش باف است بیمه اش قطع شده و هنگام مریضی که در بیمارستان بستری بود هزینه آن بدون بیمه ۱۵ میلیون تومان پرداخت شد.

 

این تولید کننده فرش زنجانی گفت: علت عدم برقراری بیمه فرشبافان زنجانی قطعی سایت از سوی مدیر کل تامین اجتماعی استان بیان شده است.

 

اسم خانی افزود: مسوولان به جای حمایت از بنده که بهبود یافته های از مواد مخدر را نجات داده و اجازه فروپاشی خانواده های آنها را نداده ام و در تلاش بودم تا فرزندانشان فرزند طلاق نباشند، بیمه آنها را نیز قطع می کنند.

 

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()